Reforma politicii regionale a UE, discutatăîn sesiunea comunăCOTER-REGI

Posted on oct. 10 2014 - 8:59pm by petre

Comisia pentru politica de coeziune teritorială(COTER) a Comitetului Regiunilor și Comisia pentru dezvoltare regională(REGI) a Parlamentului European s-au reunit în sesiune comunăpentru a lua în discuție dificultățile și oportunitățile generate de punerea în aplicare a reformei politicii regionale a UE, adoptatăanul trecut. Complexitatea normelor, absența prelungităa unei orientări urbane și întârzierile în lansarea programelor din perioada 2014-2020 se numărăprintre problemele cele mai importante semnalate de liderii locali și regionali.Coter Regi

La ședința comunăa Comisiilor REGI și COTER din 6 octombrie, a avut loc un prim schimb de opinii cu privire la gestionarea fondurilor structurale și de investiții europene (ESIF) în perioada 2014-2020. Noile reglementări legate de acestea au fost dezbătute pe parcursul ultimilor trei ani, pentru a fi adoptate în cele din urmăla sfârșitul anului 2013. Punerea în aplicare a reformei provoacăreacții eterogene din partea liderilor locali și regionali responsabili cu gestionarea procesului.Coter - Regi

„Ne aflăm într-o «perioadăfierbinte», în care procesul de negociere a acordurilor de parteneriat și a programelor operaționale se apropie de sfârșit„, a afirmat președintele COTER, dl Marek Woźniak (PL-PPE), mareșalul voievodatului Marea Polonie, care a mai susținut că„a sosit momentul săne interesăm despre modul în care noile instrumente vor fi utilizate în statele membre pentru a asigura distribuția optimăa fondurilor alocate în cadrul politicii de coeziune și a sprijini beneficiarii săîntrebuințeze mai eficient mijloacele disponibile„. Aprecierea generalăla adresa reformei a fost una pozitivă. „Politica regionalăeste în general bine configurată, iar resursele destinate programelor sale au fost deja puse de o parte„, a subliniat dl Michael Schneider (DE-PPE), secretar de stat și reprezentant al landului Saxonia-Anhalt pe lângăguvernul federal. Făcând trimitere la grupul de lucru comun înființat în 2008 de Comitetul Regiunilor și de Parlamentul European, el a propus „reinstituirea în 2015 a grupului ad-hoc privind coeziunea teritorială, pentru a elabora propuneri practice de programe cu eficiențăsporităși a reduce impactul sarcinilor administrative„.

Primarul orașului Lisabona, dl António Costa (PT-PSE), și-a exprimat nemulțumirea cu privire la faptul că„declarațiile oficiale ale Comisiei Europene nu concordăcu realitatea din statele membre„. Înopinia dlui Costa, „administrațiile locale nu au fost implicate așa cum se cuvine în definirea acordului de parteneriat al Portugaliei, motiv pentru care, în prezent, doar 10% din cele 800 de milioane alocate programului comunitar de la Lisabona sunt rezervate administrațiilor locale. Acest lucru este în totalăcontradicție cu principiile subsidiarității și guvernanței pe mai multe niveluri„. Un apel la punerea completăîn practicăa principiului parteneriatului a venit și din partea dlui Stanislaw Szwabski (PL‑AE), președintele Consiliului municipal al orașului Gdynia și raportor al CoR pe tema Codului de conduităal UE în materie de parteneriat, care susținut că„Codul va asigura un grad mai mare de transparențăși de asumare la nivel local, răspunzând mai bine celor mai urgente nevoi ale cetățenilor obișnuiți„. Dezbaterea a evidențiat și contrastul dintre declarațiile privind relevanța agendei urbane și realitățile programării fondurilor. Acest aspect a fost adus în discuție atât de dl Costa, cât și de dl Bas Verkerk (NL-ALDE), primarul orașului Delft. Înceea ce privește chestiunile legate de calendar, întârzierile preconizate în lansarea noilor programe operaționale provoacătot mai multe îngrijorări în rândul liderilor locali și regionali. Adoptarea cu întârziere a reformei, dar și a bugetului UE, precum și complexitatea noilor prevederi ar putea face ca o serie de regiuni și orașe sănu demareze noua etapădecât în cel de-al doilea semestru al anului 2015. Înacest sens, dl Bernard Soulage (FR-PSE), vicepreședinte al Consiliului regional Ron-Alpi, a pus accentul pe discrepanța „dintre realitățile de pe teren și succesul proclamat al reformei. De exemplu, instrumentul de investiții teritoriale integrate este atât de complex, încât chiar și zone metropolitane mari, precum Grand Lyon ezităsăse implice„. Dl Soulage a reafirmat și solicitarea referitoare la promovarea capacității investiționale a regiunilor și orașelor, susținând că„politica regionalănu poate fi privităca o cheltuialăsuplimentară, ea reprezentând o investiție în viitor și în Europa„.

Însfârșit, ideea căfragmentarea administrației locale constituie un obstacol în calea creșterii economice, formulatăîn analiza regionalăde ansamblu a OCDE, a fost pusăsub semnul întrebării de dl Gordon Keymer (UK-CRE), membru al Consiliului districtului Tandridge. „Eficiența economicănu ține de dimensiunea propriu-zisă. Capacitatea administrațiilor locale va trebui consolidatăla toate nivelurile, acest lucru însemnând în fapt consolidarea democrației„, a precizat acesta.

Comments

comments

About the Author