La 15 noiembrie 1942, s-a dat în funcţiune prima linie de troleibuze de pe actualul teritoriu al României.
De abia peste şapte ani avea să se introducă aceste mijloace de transport şi în Bucureşti.
Primele vehicule timişorene sunt „filobusele” de la Fiat, fabricate la Torino.
Termenul timişorean „firobuz” este traducerea directă în română a cuvântului italian „filobus”, şi nu se utilizează decât la Timişoara! În Timişoara, i se mai spune, prescurtat, „firul”.
Prima line a fost proiectată de firma germană Brown-Bovery din Mannheim şi măsura 3,5 kilometri. Aceasta lega Gara de Nord şi zona Iosefin de cartierul Lahovary – Elisabetin (Piaţa Nicolae Bălcescu), pe traseul: Gara de Nord – bulevardul Republicii – bulevardul Regele Ferdinand I – bulevardul Mihai Viteazul – strada Ciprian Porumbescu şi retur.
Şeful de proiect a fost inginerul Toni Teufl din Munchen, care a realizat asemenea sisteme la Bruxelles, Copenhaga, Oslo, Goteborg, Berlin şi în alte oraşe din Germania.