Totul despre reabilitarea străzii Văcărescu din Iosefin

Posted on apr. 18 2014 - 9:33am by petre

Proiectul “REABILITARE STRADA IANCU VĂCĂRESCU – TRONSONUL CUPRINS ÃŽNTRE B-DUL REGELE CAROL ȘI SPLAIUL TUDOR VLADIMIRESCU„, cod SMIS 40166, a cărui implementare a început în data de 30.01.2013, finanțat în cadrul Regio – Programul Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritară1 „Sprijinirea dezvoltării durabile a orașelor – poli urbani de creștere„, Domeniul de intervenție 1.1. „Planuri integrate de dezvoltare urbană„, Sub-domeniul: Poli de creștere, urmeazăa  se finaliza în data de 29.04.2014, în conformitate prevederile Contractului de finanțare nr.3613/29.01.2013. Lucrările de construcție au fost executate în perioada 29.05.2013-29.03.2014.
robu constantin cel mare
„Vechiul cartier Iosefin” sit istoric protejat, este amplasat în partea de sud-vest a centrului orașului, fiind legat de cartierul Cetate prin douăpoduri și având o populație de aproximativ 50.000 de locuitori. Acesta este înscris în lista Monumentelor istorice ca monument de arhitecturăde importanțănaționalăși internațională. Păstrarea cadrului istoric în integralitatea sa, ce include clădirile și ansamblurile de clădiri cu valoare arhitectonicămare, precum și străzile și spațiile publice, coroborat cu îmbunătățirea condițiilor de viață, asigurarea mobilității și confortului modern al cetățenilor reprezintănecesități prioritare ale municipalității.

Strada Iancu Văcărescu, una dintre cele mai importante artere comerciale, se intersecteazăcu B-dul Regele Carol I  și cu Spl. T. Vladimirescu fiind o stradăde categoria a III-a cu o lungime totalăde 549 m din care:  tronsonul I are o lungime totalăde 368 m, iar tronsonul II (care face obiectul prezentului proiect) are o lungime de 281 m.

Situația existentăanterior implementării proiectului:

Zona, deși centrală, a fost unul dintre cele mai degradate spații urbane din Municipiul Timișoara, piața agroalimentarăamplasatăîn mijlocul străzii, generând aglomerație, disfuncționalitate și poluare. Traficul rutier se desfășura pe o singurălaturăa pieței și se suprapunea peste fluxurile de circulație pentru apovizionarea magazinelor și a pieței și fluxurile pietonale ale cumpărătorilor, vânzătorilor și locatarilor zonei.
§Tronsonul II al străzii Iancu Văcărescu, cuprins între B-dul Regele Carol și Spl. T. Vladimirescu a fost caracterizat de o stare tehnicăde ansamblu precarăa întregii infrastructuri tehnico-edilitare și de circulație, determinatăde degradarea fizicăa elementelor sale componente.

§Astfel, fosta geometrie a tronsonului II al străzii Iancu Văcărescu, cuprins între B-dul Regele Carol și Spl. T. Vladimirescu nu permitea circulația rutierăpe ambele sensuri, fiind deschisădoar pe o parte pentru asigurarea accesului riveranilor și aprovizionarea Pieței Iosefin. Circulația auto se desfășura greoi, pe o singurăbandăîntr-un singur sens, iar locurile de parcare nu asigurau nici pe departe necesarul aferent acestor funcțiuni. Acesta este motivul pentru care tot timpul, autovehiculele erau parcate pe marginea străzii, iar traficul auto dar și circulația bicicliștilor și a pietonilor în zonăerau blocate.

§Starea străzii era precarădin punct de vedere al practicabilității, prezentând multiple denivelări în lung și transversal, degradări sub formăde gropi, trotuare denivelate, cu fisuri prezentând diverse îmbrăcăminți, degradate în timp cu un aspect care aducea defavoruri întregii zone. Nu existau piste de bicicliști, bordurile aferente trecerilor de pietoni nu erau adaptate persoanelor cu dizabilități locomotorii, iar spațiile verzi, arborii și mobilierul urban lipseau cu desăvârșire.

§Structura rutierăexistentăanterior implementării proiectului avea numeroase defecțiuni ale îmbrăcăminții bituminoase (crăpături, faianțări, văluriri) nefiind asigurate exigențele de calitate privind planeitatea suprafeței de rulare.

§Traficul se desfășura anevoios, pe un singur sens fiind foarte mult deranjat de amplasamentul pe o parte a carosabilului a unor chioșcuri cu comerț stradal iar pe de alta a unor parcări oblice subdimensionate ca număr și suprafața utilă. De asemenea nu existau deloc piste pentru cicliști, ceea ce făcea foarte dificilăși periculoasădeplasarea cu bicicleta în zonă.

§Infrastructura tehnico-edilitarăa străzi Iancu Văcărescu pe tronsonul cuprins întreB-dul Regele Carol și Spl. T. Vladimirescu era învechităși uzatătehnic, necesitând ample lucrări de reabilitare și modenizare, întreaga infrastructurătehnico-edilitară, inclusiv iluminatul public și telecomunicațiile fiind fie învechite fie într-un stadiu avansat de degradare.

Toate aceste probleme au fost rezolvate prin implementarea a douăproiecte derulate de către municipalitate, care au modificat astfel radical calitatea urbanăa acestui spațiu.
Piața Iosefin, pentru funcționalitatea căreia s-a construit din fonduri ale bugetului local o clădire modernăcu 3 nivele și reabilitarea tronsonului cuprins între B-dul Regele Carol și Spl. T. Vladimirescu al străzii Văcărescu, cofinanțatădin fonduri europene.

Pentru valorificarea acestei zone urbane importante atât din punct de vedere al identității sale istorice cât și din punct de vedere economic a fost inițiat acest proiect.

Prin proiect au fost vizate următoarele obiective:

Obiectivul general al proiectuluiconstăîn reabilitarea infrastructurii publice urbane în municipiul Timișoara – nucleul Polului de creștere – în vederea stimulării dezvoltării socio-economice durabile și a creșterii calității vieții locuitorilor din aceastăzonă.

Obiectivele specificeale proiectului sunt:
Ø  Reabilitarea și modernizarea infrastructurii tehnico-edilitarăa spațiului public cuprins între B-dul Regele Carol și Spl. T. Vladimirescu, în vederea îmbunătățirii confortului și a calității vieții locuitorilor din zonă.
Ø  Reorganizarea profilului străzii Iancu Văcărescu, tronsonul II și a geometriei celor douăintersecții (Str. I. Văcărescu cu B-dul Regele Carol I și Str. I. Văcărescu cu Spl. T. Vladimirescu), în vederea decongestionării și fluidizării circulației auto, velo și pietonale a acestor artere de circulație ce leagăimportante zone industriale, comerciale și rezidențiale ale orașului.
Pe parcursul celor 15 luni de implementare ale proiectului aprobat cu valoarea de 8.281.564,16 lei,din care asistențăfinanciarănerambursabilă  6.559.517,46 leis-au atins obiectivele vizate și s-au îndeplinit în totalitate indicatorii stabiliți.

Valoarea de realizare a proiectului este de 4.889.594,24 lei TVA inclus, din careasistențăfinanciarănerambursabilă  3.844.818,75 lei, de unde rezultăfaptul căs-a realizat o economie de 3.391.969,92 lei TVA inclus, fațăde bugetul aprobat.

Infrastructura tehnico-edilitarăa fost în totalitate reabilitatăși modernizată, iar strada a fost reorganizatăpe 2 sensuri de circulație, mărginite de 4 rânduri de parcaje, cu zone pietonale generoase, piste de biciclete și aliniamente de arbori, spații gazonate și plantate cu flori. Prin aceasta, calitatea urbanăa acestui spațiu public a crescut cu impact asupra întregii zone.

Înurma implementării proiectului au fost obținute următoarele rezultate:
• A fost realizat sistemul de spălare automatăa străzii Iancu Văcărescu, tronsonul II formatădin conducte, sprinklere, cămine de racord, cămin de vane racordatăla rețeaua de apăa orașului
• A fost executatăo conductănouăde alimentare cu apăcu o conductăde legăturăși echiparea cu vane pe partea de nord a străzii; A fost refăcutălegătura la conductele de apăexistente la intersecția cu B-dul Regele Carol I
• Au fost refăcute toate branșamentele de apăla imobilele de pe strada Văcărescu, tronsonul menționat
• Au fost prevăzute  noi guri de scurgere, cămine de vizitare și racorduri la canalizarea existentă
• A fost înlocuitărețeaua termicăexistentăcu o rețea nouăprevăzutăîn canalizația existentăA fost realizatăo canalizație TC subteranăcare săpreia toate cablurile de telecomunicații și televiziune
• A fost refăcut iluminatul public stradal prin amplasarea pe noi locații a stâlpilor pe ambele părți ale străzii cu instalația de alimentare amplasatăîn subteran
• A fost reabilitatăstrada Iancu Văcărescu pe o lungime de 281 m
• Au fost reabilitați/modernizați 6.550 m² carosabil + parcaje
• Au fost reabilitați 3.430 m² trotuare
• A fost construităo fântânăartezianăîn insula centralădin intersecția strada I. Văcărescu cu B-dul Regele Carol I
• Au fost create 172 locuri de parcare dintre care: 108 locuri de parcare pentru autovehicule, 5 locuri pentru mașini marfă, 17 locuri de parcare pentru motociclete și 42 locuri pentru biciclete
• Au fost creați 800 m² de piste pentru cicliști
• Au fost amenajați 1.268 m² de zonăverde
• Au fost create accese pe o suprafațăde 149 m²
• Au fost plantați 98 de pomi
(sursa: primaria Timisoara, Nicolae Robu, primar)

Comments

comments

About the Author