Schimbări majore în Codul Rutier 2025: predarea virtuală a permisului, viteză medie și amenzi simplificate

Posted on oct. 14 2025 - 4:11pm by petre

Schimbări majore în Codul Rutier 2025: predarea virtuală a permisului, viteză medie și amenzi simplificate

Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică proiectul „Siguranță în trafic”, un set de măsuri menite să crească siguranța rutieră în România. Noile propuneri vizează digitalizarea serviciilor, simplificarea sancțiunilor și o comunicare mai eficientă între șoferi și Poliția Rutieră.

📉 România, pe ultimul loc în UE la siguranță rutieră

Conform datelor MAI, anul 2024 s-a încheiat cu 1.478 de persoane decedate și peste 3.200 rănite grav în accidente rutiere. În 2025 se observă o scădere de 13%, însă România rămâne țara cu cel mai scăzut nivel de siguranță rutieră din Uniunea Europeană.

🚓 Polițiștii, mai mult pe teren, mai puțin în birouri

Proiectul prevede simplificarea procedurii de comunicare a amenzilor și sancțiunilor, pentru ca polițiștii rutieri să fie degrevați de birocrație și să acționeze mai eficient în teren.

„Polițiștii vor acționa mai mult timp în sprijinul participanților la trafic, pentru eliminarea pericolelor care nu pot fi constatate automat, precum consumul de alcool sau droguri”, a explicat chestorul Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI.

🕒 „Viteza medie” – nou criteriu de sancționare

O noutate importantă este introducerea conceptului de viteză medie, calculată pe un sector de drum. Măsura este deja aplicată în Austria, Spania, Olanda și alte state UE și ar putea contribui la reducerea accidentelor provocate de viteza excesivă.

📑 Amenzi și sancțiuni mai ușor de aplicat

În cazul în care proprietarul este și conducătorul obișnuit al vehiculului, procesul-verbal va fi comunicat direct online. Dacă proprietarul confirmă că el a condus, amenda se consideră transmisă fără alte proceduri. În caz contrar, acesta poate indica șoferul real, iar procesul-verbal devine nul de drept.

Pentru opriri și parcări neregulamentare, sancțiunea va fi aplicată direct proprietarului, iar comunicarea se va face prin lipirea unui autocolant pe parbriz, fără puncte de penalizare.

💻 Digitalizare totală: platforma HUB

Ministerul propune crearea unei platforme electronice numite HUB, prin care:

  • documentele și cererile pentru permis auto pot fi depuse online;
  • notificările se vor transmite prin SMS, e-mail sau aplicație;
  • șoferii vor putea face „predarea virtuală” a permisului, fără deplasare la poliție;
  • fotografiile cu contravenția vor putea fi accesate digital;
  • accidentele fără victime se vor declara online, cu autorizație de reparație emisă automat.

🚗 Gestionarea accidentelor fără înțelegere amiabilă

MAI invită asigurătorii să colaboreze pentru un mecanism digital care să permită soluționarea accidentelor fără victime direct prin intermediul companiilor de asigurări, eliminând deplasarea la poliție.

🎓 Fond special pentru educație rutieră

Un alt obiectiv al proiectului este crearea unui fond dedicat educației rutiere, finanțat din plata voluntară a amenzilor. Sumele colectate vor fi distribuite între Ministerul Educației, MAI, CNAIR și autoritățile locale, în funcție de categoria drumului unde s-a produs abaterea.

📌 Concluzie

Toate aceste propuneri se află în prezent în dezbatere publică și nu sunt definitive. Scopul proiectului „Siguranță în trafic” este reducerea numărului de accidente și creșterea responsabilității la volan, într-o Românie care își propune să iasă din topul țărilor europene cu cele mai multe victime rutiere.

Sursa: Ministerul Afacerilor Interne / Pro TV

Publicat: 14 octombrie 2025

Comments

comments

About the Author