Mașinile parcate neregulamentar nu pot fi ridicate în baza unei decizii a consiliului local, întrucât aceastăautoritate nu este competentăsăreglementeze procedura în acest sens, doar Guvernul putând săstabileascăregulementul de aplicare a acestor măsuri contravenționale, a stabilit, luni, ICCJ.
Decizia judecătorilor ÃŽnaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) a fost luatădupăce Avocatul Poporului a formulat un recurs în interersul legii privind problema legalității procedurii de ridicare a mașinilor parcate neregulemantar, care se face în baza unor hotărâri ale consiliilor locale și nu în baza unei Hotărâri de Guvern.
„ÃŽnalta Curte, prin decizia de astăzi (luni – n.red.) a admis întocmai recursul în interesul legii pe care l-am formulat în luna ianuarie a acestui an. ÃŽntre altele, am subliniat în criticile formulate, la diverse decizii care au pronunțat soluții diferite, căaceste regulamente adoptate de către consiliile locale, fiecare dupăspiritul lui, dupăalt model, nu sunt legale, căeste necesarăo reglementare unitară, în sensul că, dupăadmiterea acestei decizii, Guvernul va trebui săelaboreze un regulament de aplicare unitar, la nivelul întregii țări, a prevederilor Ordonanței de Urgență195/2002”, a explicat, pentru MEDIAFAX, șeful insituției Avocatului Poporului, Victor Ciorbea.
Ciorbea a adăugat că, în prezent, nu existăun regulament prin care săse stabileascăprocedura de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar, chiar dacăexistăun act normativ – Ordonanța de Urgențăa Guvernului nr. 195/2002 – care interzice parcarea în locuri nepermise.
„Existădoar aceste regulamente locale, care reglementeazăfiecare, dupăcum au crezut de cuviințăaleșii locali cum trebuie săprocedeze. Evident, regulamentul va deveni obligatoriu odatăcu publicarea în Monitorul Oficial a deciziei ÃŽnaltei Curți. Confom articolului 517 din Codul de procedurăcivilă, se spune clar în alineatul 4 cădezlegarea datăproblemelor de drept este obligatorie pentru instanțe de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial și cădecizia trebuie motivatăîn cel mult 30 de zile de la pronunțare, iar în alte cel mult 15 zile de la motivare trebuie publicat în Monitorul Oficial”, a adăugat Victor Ciorbea.
Avocatul Poporului a precizat că, odatăcu decizia ICCJ de luni, instanțele probabil căvor mai pronunța decizii care săvinăîn contradicție cu aceastăhotărâre.
„Cei care au atacat în instanțăși nu li s-a soluționat încăsau cei care urmeazăsăatace hotărârile respective, sigur căinstanțele le pot da un termen sau așteaptăpânăla momentul publicării în Monitorul Oficial. Pe de altăparte, este important căde la publicare trebuie săintervinăGuvernul care săadopte, printr-o Hotărâre de Guvern, un regulement de aplicare unitarăla nivelul întregii țări”, a subliniat Victor Ciorbea.
Înurma analizării sesizării Avocatului Poporului, judecătorii de la ICCJ au stabilit: „Îninterpretarea și aplicarea dispozițiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) și art.135 din Ordonanța de urgențăa Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, raportate la dispozițiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) și alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administrației publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art.21 lit.b) și art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzutăde art.64 și art.97 alin.(1) lit.d) și alin.(6) din Ordonanța de urgențăa Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementatăprin hotărâri ale consiliilor locale”.
Decizia este obligatorie.
Potrivit recursului formulat de Avocatul Poporului, nu existăun punct de vedere unitar în ceea ce privește legalitatea hotărârilor consiliilor locale având ca obiect reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar.
Pe de o parte, aratăsursa citată, o parte din judecători au stabilit căhotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor sunt lovite de nulitate, pentru căstabilesc și sancționeazăcontravenții în domeniul circulației rutiere. Mai exact, conform magistraților, consiliile locale și-au depășit competența atunci când au emis hotărâri ce vizau reglementarea procedurii de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar.
Pe de altăparte, cealaltăparte a instanțelor a fost de părere căreglementarea procedurii ridicării vehiculelor staționate neregulamentar prin acte administrative cu caracter normativ emise de consiliile locale rezultădin interpretarea unor dispoziții din Ordonanța de urgențănr. 195/2002. Magistrații care au dat sentințe în acest sens au stabilit, așadar, căregulamentul în cazul ridicării vehiculelor staționate neregulamentar poate fi adoptat și prin alte acte normative decât prin hotărâre de guvern.
„Apreciem căhotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar depășesc competența ce revine consiliilor locale în aceastămaterie, fiind contrare prevederilor actelor normative cu forțăjuridicăsuperioară”, susținea Avocatul Poporului în recursul în interesul legii înaintat ICCJ.
sursa: Mediafax