DNA cere aviz de la președinte, Senat, Camera Deputaților și Parlamentul European pentru începerea urmăririi penale în cazul a nouăfoști miniștri care în perioada mandatelor ar fi săvârșit infracțiuni, în cazul licențelor Microsoft pentru școli.
Cei despre care se presupune căau săvârșit infracțiuni în perioada în care au fost miniștri sunt: Ecaterina Andronescu, Valerian Vreme, Șerban Mihăilescu, Dan Nica, Adriana Å¢icău, Gabriel Sandu, Daniel Funeriu, Alexandru Athanasiu și Mihai Tănăsescu.
Procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție, Codruța Kovesi, a solicitat procurorului general al Parchetului ICCJ săcearăSenatului și Camerei Deputaților aviz pentru urmărirea penalăa foștilor miniștri Ecaterina Andronescu, Valerian Vreme și Șerban Mihăilescu.
De asemenea, Kovesi a solicitat formularea unei cereri la Parlamentul European pentru avizarea urmăririi penale a lui Dan Nica.
Pentru alți cinci foști miniștri vizați în acest dosar, respectiv pentru Daniel Funeriu, Alexandru Athanasiu, Mihai Tănăsescu, Gabriel Sandu și Adriana Å¢icău, s-au formulat solicitări similare către președintele Traian Băsescu.
DNA aratăcăcererea a fost formulatăpentru căexistăsuspiciuni în cazul foștilor miniștri în dosarul privind licențele Microsoft pentru școli.
„Direcția NaționalăAnticorupție a fost sesizatăla data de 5 iunie 2013 de către Corpul de Control al Primului-Ministru, ca urmare a acțiunii de control efectuatăla Ministerul pentru Societatea Informaționalăși la Ministerul Educației Naționale, în legăturăcu închirierea de licențe educaționale. ÃŽntrucât din Raportul de control rezultau indicii cu privire la încheierea, în condiții nelegale, a contractului comercial de închiriere licențe din 15.04.2004, extins ulterior pentru produse educaționale Microsoft, a actelor adiționale la acest contract, precum și a contractelor aferente derulării Programul «Sistem Educațional Informatizat» (SEI), Direcția NaționalăAnticorupție s-a sesizat din oficiu cu privire la săvârșirea unor infracțiuni de abuz în serviciu și respectiv a unor infracțiuni de corupție în legăturăcu derularea acestor contracte”, se aratăîntr-un comunicat de presăal DNA.
Potrivit unui comunicat al DNA, acuzațiile ce li se aduc sunt următoarele:
ECATERINA ANDRONESCU (în prezent senator – Parlamentul României), ministrul Educației și Cercetării în perioada 28 decembrie 2000-19 iunie 2003; 22 decembrie 2008 – 1 octombrie 2009; ministrul Educației, Cercetării și Inovării în perioada 2008-2012, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influențăși spălare de bani, în perioada în care avea calitatea de ministru.
VREME VALERIAN (în prezent deputat), ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale, în perioada septembrie 2010 – februarie 2012 ministru, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de abuz în serviciu în perioada în care avea calitatea de ministru.
MIHĂILESCU PETRU ȘERBAN (în prezent senator – Parlamentul României), ministru coordonator al SGG în perioada decembrie 2000 – octombrie 2003, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de instigare la abuz în serviciu, trafic de influențăși spălare de bani în perioada în care avea calitatea de ministru.
Procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângăÃŽnalta Curte de Casație și Justiție, în conformitate cu prevederile legale și constituționale, referatul, în vederea sesizării Parlamentului European pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale fațăde:
NICA DAN (prezent membru al Parlamentului European), ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației, în perioada 2000 – iulie 2004, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de abuz în serviciu, luare de mită, trafic de influențăși spălare de bani
Înconformitate cu prevederile legale și constituționale, procurorul șef al Direcției Naționale Anticorupție a transmis procurorului general al Parchetului de pe lângăÃŽnalta Curte de Casație și Justiție în vederea sesizării Președintelui României pentru formularea cererii de efectuare a urmăririi penale fațăde următorii:
Å¢ICĂU ADRIANA, ministru al Comunicațiilor și Tehnologiei Informației în perioada iulie-decembrie 2004
SANDU GABRIEL, ministru al Comunicațiilor și Societății Informaționale în perioada decembrie 2008 – septembrie 2010
FUNERIU PETRU – DANIEL, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2009 – 2012
ATHANASIU ALEXANDRU, ministru al Educației și Cercetării în perioada 2003 – 2005
Citește și: Athanasiu, despre cererea DNA privind urmărirea sa penală: Nu am luat mită, nu am spălat bani, sunt un om onest în viață
TĂNĂSESCU MIHAI NICOLAE, ministru al Finanțelor Publice în perioada 2000 -2004
DNA: Persoane din Guvern și ministere au pretins comisioane de 20 milioane de dolari, în cazul licențelor
Persoanele din Guvern, ministere și din societățile implicate în derularea proiectului privind licențele Microsoft pentru școli au pretins 20 de milioane de dolari din cele 54 de milioane achitate de Executiv în cadrul contractului, potrivit DNA.
Direcția NaționalăAnticorupție (DNA) arată, în cererea de avizare a începerii urmăririi penale în cazul a nouăfoști miniștri care în perioada mandatelor ar fi săvârșit fapte de corupție, în cazul licențelor Microsoft pentru școli, căîncheierea contractului s-ar fi făcut cu încălcarea dispozițiilor legale privind achizițiile publice.
Astfel, potrivit DNA, foștii miniștri Dan Nica, Șerban Mihăilescu, Å¢icău Adriana, Alexandru Athanasiu, Mihai Tănăsescu și Sandu Gabriel „și-au exercitat cu rea-credințăatribuțiile de serviciu, determinând încheierea contractului cadru de licențiere din 15.04.2004 în condiții oneroase pentru bugetul de stat, asigurând posibilitatea deturnării unui discount de circa 47% acordat de Microsoft în considerarea Guvernului României, și implicit permițând plata unor comisioane către persoanele implicate”.
Totodată, anchetatorii au indicii căcei șase foști miniștri au pretins și primit sume de bani pentru a-și exercita în mod defectuos atribuțiile de serviciu și pentru a-și exercita influența asupra altor persoane, pentru a fi favorizatăfirma Fujitsu Siemens Computers la încheierea și derularea contractului de licențiere Microsoft.
„Astfel, contractul cadru de licențiere Microsoft s-a încheiat cu încălcarea dispozițiilor legale privind achizițiile publice, invocându-se în mod nereal calitatea de unic distribuitor a Fujitsu Siemens Computers, la un preț cu cel puțin 40% mai mare fațăde prețul real, având la bazăun necesar nefundamentat”, a mai arătat DNA.
Procurorii susțin căextensia cu privire la produse educaționale s-a realizat cu încălcare dispozițiilor legale privind achizițiile publice, având în vedere căobiectul contractului cadru viza licențele pentru administrația publică, Fujitsu Siemens Computers nu era distribuitor de produse educaționale, iar de discount-ul acordat de firma Microsoft în considerarea Guvernului au beneficiat firmele private.
„Mai mult, conform scrisorilor de confort și biletelor la ordin emise, Guvernul Român garanta creditul, în timp ce firma Fujitsu Siemens Computers, care susținea căa venit cu oferta de finanțare, nu depunea nici măcar garanție de bunăexecuție a contractului”, a precizat sursa citată.
DNA a arătat că, din cercetările efectuate, rezultăcădin cele 54 milioane de dolari achitate de Guvern în baza contractului cadru și a extensiei din luna noiembrie 2004, suma de 20 de milioane de dolari reprezintăcomisioane pretinse de persoanele implicate în derularea proiectului din cadrul Executivului, din ministerele și societăților implicate.
Totodată, din probele administrate în cauzăpânăîn acest moment al cercetărilor și din actele de control încheiate, rezultăcăîncheierea și derularea contractului de închiriere de licențe Microsoft de tip Enterprise Agreement Subscription cu consorțiul D-CON.NET (MCSI MS-EAS) s-a realizat cu încălcarea, de către miniștrii Daniel Funeriu și Gabriel Sandu, a dispozițiilor legale privind achizițiile publice, „fărăa exista o fundamentare din punct de vedere economic și tehnic, în scopul de a favoriza anumite firme”.
„Existăindicii în sensul căvaloarea produselor și a serviciilor a fost supraestimatăpentru căa inclus și comisioanele pretinse de persoanele implicate în semnarea și derularea contractelor”, a precizat DNA.
De asemenea, din cercetările efectuate cu privire la Programul „Sistem Educațional Informatizat” (SEI), privind implementarea sistemului alternativ de educație asistatăde calculator prin dotarea unităților de învățământ cu laboratoare informatizate, cu o valoare estimatăde 200 milioane dolari, a rezultat căar fi fost încălcate atribuțiile de serviciu și ar fi fost săvârșite infracțiuni de corupție de către persoanele implicate.
„Astfel, prețurile de achiziție a soluțiilor software nu sunt fundamentate și depășesc prețurile pieței, nu existăspecificații clare ale produselor achiziționate, iar lipsa unor licitații reale a dus la prețuri de achiziție exagerate, atât pentru echipamente, cât și pentru software”, susțin anchetatorii.
Totodată, din probele administrate a reieșit căprocedura de achiziție a fost restricționată, iar prin încheierea contractului și acceptarea cesionării acestuia s-a urmărit de fapt favorizarea firmei Siveco și a firmelor colaboratoare, în condițiile în care specificațiile tehnice ale livrabilelor din caietele de sarcini conduceau către firma IBM sau Compaq, iar specificațiile tehnice pentru software către firma Siveco.
„Achizițiile în cadrul Programului SEI au fost efectuate la prețuri cu pânăla 50% mai mari, iar continuarea proiectului cu firma Siveco, în cadrul etapei a IV-a, a fost impusăde condițiile împovărătoare ale contractului de leasing financiar care era în derulare, deși actele de control recomandau efectuarea unei proceduri de achiziție”, a mai arătat DNA.
Probele administrate în cauzăau demonstrat existența unui mecanism care urmărea crearea unui profit cât mai mare în firmele subcontractante, profit din care erau scoase, prin intermediul unor companii off-shore, sumele de bani necesare plății mitelor, prin intermediul unor contracte de servicii fictive.
„Sumele de bani cu titlu de mităerau plătite fie prin transferuri bancare în firmele nominalizate de persoanele care reprezentau autoritatea contractantă, fie erau scoase în numerar din băncile din afara teritoriului României și aduse tot în numerar în țarăfolosind diferiți intermediari, toate acestea făcându-se în scopul ascunderii sursei veniturilor”, potrivit DNA.
sursa: Mediafax