De la București la Budapesta în doar șase ore – Uniunea Europeană o rețea de de mare viteză până în 2040
Drumul cu trenul dintre București și Budapesta, care astăzi durează peste 15 ore, ar putea fi redus la mai puțin de jumătate – aproximativ 6 ore și 15 minute – potrivit planului ambițios prezentat de Comisia Europeană pentru dezvoltarea transportului feroviar de mare viteză până în anul 2040.
O viziune europeană pe șine
Comisia Europeană propune o rețea completă de trenuri de mare viteză care să lege principalele capitale și orașe ale continentului, ca parte a rețelei transeuropene de transport (TEN-T).
Obiectivul este ca până în 2040, transportul feroviar să devină o alternativă reală și competitivă la transportul aerian pe distanțe medii, reducând totodată emisiile de carbon și timpul de călătorie între marile centre economice ale Europei.
Documentul Comisiei stabilește o serie de priorități clare: accelerarea investițiilor, armonizarea infrastructurii, îmbunătățirea interoperabilității între statele membre și dezvoltarea unui sistem de rezervări simplificat pentru călătoriile transfrontaliere.
România pe harta trenurilor rapide
Pentru România, planul prevede includerea în rețeaua principală de mare viteză a unor legături esențiale spre vestul Europei, în special ruta București–Budapesta, dar și conexiuni către Sofia și Viena.
Astăzi, trenurile românești circulă cu o viteză medie de aproximativ 45 km/h, iar doar pe circa 3% din rețeaua națională se pot atinge 160 km/h. Pentru ca ruta spre Budapesta să poată fi parcursă în puțin peste 6 ore, infrastructura feroviară ar trebui modernizată pentru viteze de peste 200 km/h, de patru ori mai mari decât cele actuale.
Implementarea ar presupune modernizarea completă a magistralelor, electrificarea completă a liniilor, instalarea sistemelor moderne de semnalizare și eliminarea blocajelor transfrontaliere dintre România și Ungaria.




