BACALAUREAT 2014: Vezi SUBIECTELE la limba română

Posted on iun. 30 2014 - 1:25pm by petre

Candidații au susținut, luni, prima probăscrisăde la bacalaureat, la Limba și literatura romînă, pentru care au fost pregătite douătipuri de subiecte, pentru profilul umanist și respectiv cel real.

Luni are loc prima probăscrisădin cadrul sesiunii iunie 2014 a Bacalaureatului, la disciplina de Limba și literatura romînă. Sunt așteptați săparticipe la aceastăprobă143.968 de absolvenți, dintre care 129.827 din promoția curentă, iar alți 14.141 din promoțiile anterioare, potrivit informațiilor transmise de Ministerul Educației.

Analiza unui fragment din nuvela „Omul din vis” de Cezar Petrescu, un text argumentativ despre rolul campaniilor de promovare a unui stil de viațăsănătos și un eseu despre viziunea asupra lumii într-un text poetic al lui Eminescu au fost subiectele la Limba românăde la bacalaureat, profilul real.

Varianta de subiecte extrasăluni pentru proba scrisăla Limba și literatura românăde la examenul de bacalaureat, la profilul real și filiera tehnologică, a fost cea cu numărul 4. Candidații au avut de rezolvat trei subiecte cu mai multe cerințe, notate cu câte 30 de puncte, zece puncte fiind acordate din oficiu.

La primul subiect, pe un fragment din nuvela „Omul din vis” al lui Cezar Petrescu, candidații au avut de rezolvat mai multe cerințe vizând cunoștințe de vocabular, limbăromânăși gramatică.

Câte douăpuncte au fost acordate pentru primele trei cerințe, respectiv găsirea sinonimului potrivit pentru sensul din text al cuvintelor „straniu” și „făgăduisem”, explicarea rolului cratimei în secvența „câte-o hârtie” și construirea unui enunț în care săse foloseascăo locuțiune sau expresie care săconținăsubstantivul „os”.

Câte patru puncte au fost alocate pentru următoarele cinci cerințe ale primului subiect: Precizeazădouămotive literare, prezentate în textul dat; Menționeazătipul de perspectivănarativădin textul dat; Transcrie, din textul dat, douăsecvențe care contureazădimensiunea temporală; Prezintărolul verbelor la timpul imperfect, în textul dat; Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, douătrăsături ale genului epic.

La punctul nouăal primului subiect, candidații au avut de comentat în 60-100 de cuvinte următoarea secvențădin text: „Mi se părea deodatăstraniu și nebunesc călumea poate trăi cu aceastăamăgire, căoamenii găsesc simplăși fireascăputerea acestui petec de hârtie pe care îl puteam rupe mărunt și-l puteam aprinde cu flacăra chibritului, și-l puteam desființa într-o clipă… Fiindcănu aveam asta, suferisem; fiindcăle aveam, în sfârșit, eram săfiu mai fericit și mai bun, și mai om?…”.

La al doilea subiect, cerința a fost scrierea unui text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul campaniilor de promovare a unui stil de viațăsănătos.

„Înelaborarea textului de tip argumentativ trebuie: sărespecți structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; săai conținutul adecvat argumentări pe o temădată: formularea ipotezei/a propriei opinii fațăde problematica pusăîn discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a douăargumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; sărespecți normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie și punctuație) și precizarea privind numărul de cuvinte”, potrivit cerințelor subiectului al doilea.

Subiectul al treilea a vizat redactarea unui eseu de 600-900 de cuvinte în care trebuiau prezentate tema și viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu.

La acest subiect, pentru conținutul eseului sunt acordate 16 puncte, respectiv câte patru puncte pentru fiecare cerință, iar pentru redactarea eseului alte 14 puncte, respectiv câte trei puncte pentru organizarea ideilor în scris și pentru abilități de analizăși de argumentare, câte douăpuncte pentru utilizarea limbii literare, ortografie și punctuație, câte un punct pentru așezarea în paginăși lizibilitate.

Comments

comments

About the Author