IPS MITROPOLIT NICOLAE Corneanu
† Nicolae
DIN MILA LUI DUMNEZEU ARHIEPISCOP AL TIMIȘOAREI ȘI MITROPOLIT AL BANATULUINicolae
Iubitului cler, cinului monahal, dreptcredincioșilor creștini și creștine har, milăși pace de la Dumnezeu-Tatăl și de la Domnul nostru Iisus Hristos!
Cinstiți credincioși și credincioase,
SĂƒrbătoarea sfântăa ÃŽnvierii Domnului nostru Iisus Hristos, care întrece în măreție toate celelalte sărbători, își revarsădin nou, peste noi toți și peste întreaga creație, razele de lumină, de har, de binecuvântare și de speranțăîncălzindu-ne sufletul și trupul și ne ajutăsăînțelegem cămoartea a fost pe veci biruită, iar viața ne-a fost dăruitătuturor.
Înnoaptea tainicăa ÃŽnvierii suntem chemați săne apropiem, cu emoție, cu fricăși cutremur, în dangăt de clopote și sunet de toacă, pentru a lua lumina sfântăși pentru a-L întâmpina „pe Soarele cel mai înainte de soare„ așa cum L-au întâmpinat, „căutându-L ca pe o zi, mironosițele femei„, venite dis de dimineațăla mormântul de viațăfăcător. Miile de credincioși cu lumînări aprinse rostesc, din adâncul sufletului, salutul pascal „Hristos a ÃŽnviat„. Noaptea întunecoasăeste inundatăde lumină, umbra tristăa morții este înlăturată, „Răsăritul răsăriturilor stăpânește întreg universul, strălucind cu neapropiata luminăa ÃŽnvierii„. „Acum toate s-au umplut de lumină– se aude din strana bisericii – și cerul și pământul și cele de dedesubt.„ Așadar Paștile pot fi numite pe bunădreptate, „sărbătoarea luminii„, pentru călumina a răsărit nouăprin Hristos Domnul din întunericul mormântului. Astfel lumina face parte din opera de mântuire a lumii, Hristos Domnul înviat din morți devenind „luminarea neamurilor„ care „lumineazăpe tot omul care vine în lume„ .
Iubiți frați și surori în Hristos Domnul,
ÃŽnvierea Domnului „a treia zi dupăScripturi„, este descrisăde toți cei patru evangheliști, care L-au văzut pe Iisus înviat din morți și au devenit mărturisitori și propovăduitori ai acestei minuni. Relatările evanghelice sunt foarte importante, întrucât provin de la martori direcți ai minunii prin care a fost biruitămoartea și viața a fost dăruitătuturor oamenilor. Înacest sens, Sfântul Apostol Petru, adresându-se mulțimilor adunate la Ierusalim, cu prilejul sărbătorii Cincizecimii, când s-a pogorât Duhul Sfânt peste Sfinții Apostoli, spunea că„Dumnezeu a înviat pe acest Iisus, Căruia noi toți suntem martori„ .
Spre pildă, Sfinții Evangheliști Luca, Ioan și Marcu relateazăcă„Maria Magdalena și Ioana și Maria lui Iacov și celelalte împreunăcu ele„ , au venit la Mormântul lui Iisus „în prima zi de dupăsâmbătă(Duminica), foarte de dimineață„, „fiind încăîntuneric„, au „văzut piatra ridicatăde pe mormânt„ și „intrând, nu au găsit trupul Domnului Iisus„ . Întimp ce se întrebau nedumerite asupra celor întâmplate „iatădoi bărbați au stat înaintea lor, în veșminte strălucitoare„, care le-au întrebat: „Căutați pe Iisus Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iatălocul unde L-au pus„ . Evangheliștii Luca și Ioan mai subliniazăun aspect important și anume căApostolul Petru „și celălalt ucenic pe care-l iubea Iisus„ (Apostolul Ioan) au alergat la mormânt, au intrat înăuntru și au văzut „giulgiurile puse jos…, iar mahrama, care fusese pe capul Lui, nu era pusăîmpreună„ . Cum au putut vedea cei doi ucenici giulgiurile și mahrama, „fiind încăîntuneric„, s-au întrebat Părinții Bisericii, pentru ca tot ei săne ofere răspunsul. Astfel, Sfântul Grigorie al Nisei, în cunoscuta lucrare „Despre ÃŽnvierea Domnului nostru Iisus Hristos„, scrie cătoți cei ce l-au urmat pe Apostolul Petru în acea noapte au crezut în ÃŽnviere, deoarece Mormântul lui Hristos se umpluse de luminăcare era și vizibilăși imaterială: „Toți cei care erau cu Petru – spune atât de frumos Sfântul Părinte – au văzut și au crezut, deoarece Mormântul era plin de Lumină. Deși era noapte, au văzut înăuntrul Mormântului în douăchipuri; și cu simțurile și duhovnicește„. Existența acestei Lumini cerești este susținutăși de către Sfântul Ioan Damaschin care spune explicit căLumina ce a strălucit în Mormântul lui Hristos, în acea noapte de ÃŽnviere, a fost Lumina necreatăa lui Dumnezeu Creatorul, Lumina taboricăvăzutăde Apostolii Petru, Iacov și Ioan, la Schimbarea Domnului la Față. Această„Luminădin cer, ca de fulger, l-a învăluit deodată„ pe Saul din Tars pe drumul Damascului și l-a transformat din prigonitor al creștinilor în apostol al Domnului. Prin aceastăstrălucitoare și SfântăLuminăsărbătoarea Paștilor devine un praznic al Luminii lui Dumnezeu, Cel în Treime necreat și preamărit, al Luminii care lumineazăsufletul și mintea noastră, ca sătrăim în Lumină, săfim fii ai Luminii, săavem Lumina ÃŽnvierii Mântuitorului întru noi, pentru căEl este chezășia și izvorul mântuirii noastre.
Dreptmăritori creștini și creștine,
DupăRăstignire și Moarte, Hristos Domnul s-a pogorât la iad ca săducăcelor adormiți vestea ÃŽnvierii Sale și să-i ridice pe toți cei „căzuți din veac„. El s-a pogorât însăca un Biruitor și un ÃŽmpărat în împărăția întunecoasăa morții, ca săo lumineze cu Lumina ÃŽnvierii Sale, să„calce cu moartea pe moarte„ și, astfel sădesființeze propria noastrămoarte. Dupăpetrecerea a trei zile în iad, Iisus se întoarce în mormântul cel nou al Golgotei, îmbrăcat întru slavăși înveșmântat întru Lumina de o negrăitămăreție și strălucire. Trupul SĂƒu transfigurat devine o făclie ce arde cu putere, străbate lespedea grea de piatrăa Mormântului și ÃŽnvierea Sa se realizeazăprintr-o explozie de Luminănecreată, care lumineazătoatăfăptura și întreg universul.
Aceastăluminăa ÃŽnvierii se revarsăneîncetat, de douămii de ani, în fiecare Sâmbătăa Paștilor peste Sfântul Mormânt al Domnului din Ierusalim, când Dumnezeu îngăduie săfie văzutănu numai de cei desăvârșiți ci și de cei nedesăvârșiți, ba chiar și de către necredincioși, cu scopul de a-i povățui la mântuire. ÃŽnvierea Domnului este, prin urmare, o sărbătoare a Luminii, o minune mai presus decât toate minunile, la care suntem chemați cu toții, pentru căîmpreunăcu Hristos înviazăși renaște întreaga umanitate. Însensul acesta înțelegem cuvintele Sfântului Apostol Pavel adresate creștinilor din Corint: „Dar acum Hristos a înviat din morți, fiind începătură(a ÃŽnvierii) celor adormiți … Căprecum în Adam toți mor, așa și în Hristos toți vor învia„ .
Prin ÃŽnvierea Sa, Hristos Domnul ne cheamă, așadar, la renaștere duhovnicească, la redobândirea sfințeniei și a nevinovăției primite la Botez, la lumina pascalăce urmeazădupăvremea de întristare, de pocăințăși de post, de luptăcu păcatul. Chemarea liturgică„Veniți de luați lumină„, este un îndemn pentru toți creștinii de a deveni „fii ai luminii„, de a trăi în bucuria învățăturii Domnului nostru Iisus și de a lupta împotriva tuturor tendințelor de respingere a adevărurilor evanghelice mântuitoare. Astăzi se vorbește și se scrie tot mai mult căsocietatea contemporanătrece printr-o stare profundăde crizăspiritualăcare accentueazăși favorizeazăîndepărtarea oamenilor de valorile religioase și morale, ce au devenit, cel puțin în unele părți ale lumii, elemente pur opționale. Datorităacestei stări de fapt, teologii avertizeazăcăexistăriscul de a ajunge într-o societate dominatăde neopăgânism, o societate ce cultivărelativismul doctrinal de genul „toate religiile sunt bune„. De aici și pânăla întoarcerea în lumea întunecatăa superstițiilor, a practicilor oculte și a curentelor pseudo-științifice, drumul nu este foarte lung. De aceea, în calitate de creștini, avem misiunea de a nu uita căprin ÃŽnvierea Fiului lui Dumnezeu am fost eliberați pentru totdeauna din legăturile păcatului, ale întunericului și ale morții, Paștile sfinte fiind piatra de temelie a credinței noastre, sărbătoarea adevărului și a luminii necreate care strălucește în veci peste tot universul și peste toate ființele, mai mult decât soarele, luna și stelele.
Cu aceste gânduri și simțăminte văîndemn pe toți, „săne curățim simțurile„, săalungăm din mintea și din sufletul nostru întunericul răutății, al egoismului și al plăcerilor deșarte, pentru a deveni fii ai Luminii, săcredem din tot sufletul și din tot cugetul nostru în Hristos Domnul înviat din morți, ca început al învierii noastre, pentru că, așa cum scria un Sfânt Părinte al Bisericii, „El este iertarea, El este Paștile nostru, Paștile mântuirii noastre, El este viața, învierea, lumina și mântuirea noastră!„.
Dorindu-Vătuturor sărbători binecuvântate cu pace, sănătate și întru toate bunăsporire, Văîntâmpin ca sfintele femei mironosițe pe Sfinții Apostoli cu salutul creștinesc: „Hristos a ÃŽnviat!„.
Al vostru, al tuturor, de tot binele voitor,
†Nicolae
Arhiepiscop și Mitropolit