CNAS și UTI România au semnat, în 28 martie 2013, contractul privind implementarea sistemului informatic integrat pentru Dosarul Electronic de SĂƒnătate, care, potrivit autorităților, reunește întreg tabloul clinic al pacienților asigurați, sprijinind astfel corectitudinea deciziei medicale bazate pe informații corelate din surse diferite, dar disponibile în timp real (on-line) și securizat.
Guvernul a aprobat, în 13 mai, pachetele de servicii medicale, de bazăși minimal, și Contractul cadru care reglementeazăcondițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru 2014-2015, care vor intra în vigoare la 1 iunie.
Medicii de familie și unitățile sanitare vor avea obligația de a deschide, din iunie, un dosar electronic pentru fiecare pacient, în care săfie trecut istoricul medical al acestuia, util la urgențe. Cei care refuzăsăfoloseascădosarul vor putea primi sancțiuni, de la avertisment pânăla amenzi.
Dosarul electronic este obligatoriu din 1 iunie, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenței medicale, pentru toți furnizorii de servicii medicale.
Acesta este folosit din aprilie, în perioada de verificare a sistemului, de către unii medici de familie și de către spitale, într-o lunăde utilizare fiind inițiate 300.000 de dosare.
Din 1 iunie, fiecare român, indiferent dacăeste asigurat sau nu, va avea un astfel de dosar electronic.
Inițializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conține toate informațiile medicale care, în mod normal, sunt în fișele de observație, foile de observație și registrele de consultații ale pacienților.
Foarte importante sunt informațiile din istoricul medical al pacientului utile în situații de urgențăși considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări și ultimele prescripții, ultimele douăintroduse la cererea medicilor.
La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adicăpacienții și medicii curanți. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fărăacceptul pacientului doar într-o singurăzonă, cea de urgență, iar restul, numai cu acordul acestuia.
„Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început inițializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultație, indiferent dacăaceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, rețetele și analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.
Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toți medicii care au cod de parafă, sunt specialiști și au semnăturăelectronică. Sunt în aceastăsituației 35.000 de medici cu cod de parafă. Accesul se poate face pe baza a douăchei: cardul de asigurări de sănătate, introdus în cititor sau matricea de securitate, și semnătura electronică. Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezintăcombinații de cifre de pe orizontalăși diagonală.
Matricea de securitate este proprietatea pacientului. Aceasta va fi datăpacientului de către orice medic, inclusiv de spital, ambulator sau de familie.
Pacientul poate săvadăcine i-a accesat dosarul, ora, ziua și IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru.
Ministrul SĂƒnătății, Nicolae Bănicioiu, declara recent căfraudarea în sistemul sanitar nu va mai fi posibilăatunci când se vor folosi dosarul electronic al pacientului și cardul național de sănătate.