GATA! De azi, consumatorii europeni au drepturi sporite!

Posted on iun. 13 2014 - 10:27pm by petre

Noua DirectivăUE privind drepturile consumatorilor, care intrăîn vigoare vineri, consolideazădrepturile consumatorilor în toate cele 28 de state membre, oferind, totodată, beneficii și firmelor, prin crearea unei mediu concurențial echitabil, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.

„Europa pune astăzi (vineri – n.r.) capăt înșelătoriei la adresa consumatorilor pe Internet. ÃŽncepând de astăzi orice consumator de pe teritoriul Uniunii Europene își poate cere drepturile conform Directivei privind Drepturile Consumatorilor astfel: fărăopțiuni predefinite atunci când se cumpărăun bilet de avion, fărătaxe suplimentare la plățile pe internet efectuate cu cardul de credit și fărăcomercianți care văspun cănu puteți returna un produs cumpărat de pe Internet”, a declarat comisarul pentru Justiție, Viviane Reding.

„Un consumator încrezător este cea mai bunăveste posibilăpentru piața noastrăunică. Punerea consumatorilor pe locul șoferului prin creșterea încrederii acestora reprezintăcel mai ieftin pachet de stimuli pe care Europa îl poate pregăti. Comisia Europeanăva verifica cu rigurozitate dacăstatele membre își îndeplinesc obligațiile pe care le-au agreat implementând în mod corect regulile și acordând consumatorilor drepturile pe care aceștia le merită”, a mai spus Reding.

Conform comunicatului CE, noua Directivăarmonizeazănormele naționale de consumatori în mai multe domenii importante, cum ar fi informarea de care au nevoie consumatorii înainte de a achiziționa bunuri și servicii, precum și dreptul lor de a anula achizițiile online. Armonizarea crescutăînseamnăcăacum consumatorii se pot baza pe aceleași drepturi, indiferent de locul de unde fac cumpărăturile în UE. Comisia Europeanăprecizeazăcănoile norme mai simple și previzibile le vor oferi firmelor și comercianților „mai multe stimulente pentru a extinde afacerea dincolo de frontiere”.

Una dintre principalele modificări aduse de noua Directivăse referăla eliminarea tarifelor și costurilor ascunse pe Internet. Astfel, consumatorii vor fi protejați împotriva „costurilor disimulate” pe Internet. Este vorba despre tentativele autorilor de fraude de a-i face pe cetățeni săplăteascăpentru servicii așa-zis gratuite, cum ar fi horoscoapele sau rețetele de bucătărie. De acum înainte, consumatorii vor trebui săconfirme în mod explicit ca întreg faptul cătrebuie săplăteascăun anumit preț.

O altămodificare vizeazăo mai mare transparențăa prețurilor. Comercianții vor trebui săafișeze costul total al produsului sau al serviciului, precum și orice tarife suplimentare. Cei care efectueazăcumpărături online nu vor mai trebui săplăteascătarife suplimentare dacănu au fost informați de acest lucru înainte de a realiza comanda.

Totodată, de vineri sunt interzise opțiunile predefinite pe site-urile de Internet. Spre exemplu, la achiziționarea unui bilet de avion, uneori sunt oferite opțiuni suplimentare, cum ar fi asigurările de călătorie sau închirierile de autoturisme. Înprezent, consumatorii sunt adesea obligați sa deselecteze opțiunile în cauzădacănu doresc aceste servicii suplimentare.

Noua Directivăprevede căperioada pe care consumatorii o au la dispoziție pentru a renunța la un contract de vânzare-cumpărare se prelungește la 14 zile calendaristice, fațăde 7 zile pânăacum.

Înplus, atunci când un vânzător nu a informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunța la contract, perioada de returnare se prelungește la un an.

Dreptul de a renunța la contractul de vânzare-cumpărare se extinde și la licitațiile online, cum ar fi cele de pe eBay, iar perioada în care consumatorul poate renunța la contractul de vânzare-cumpărare va începe în momentul în care acesta primește bunurile, iar nu în momentul încheierii contractului, așa cum e cazul în prezent.

Drepturile consumatorilor sunt consolidate și în ceea ce privește rambursarea. Comercianții trebuie săramburseze consumatorilor prețul produsului în termen de 14 zile din momentul în care aceștia au renunțat la contractul de vânzare-cumpărare, iar în prețul de rambursare este inclus și costul livrării.

O altăprevedere importantăse referăla eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit și a liniilor directe de asistență. Prin aplicarea noii Directive, comercianții nu vor putea percepe tarife suplimentare atunci când consumatorii utilizeazăcarduri de credit (sau alte mijloace de plată), putând imputa doar costul real pe care îl suportăpentru a pune la dispoziția consumatorilor aceste mijloace de plată.

Directiva cuprinde, de asemenea, norme comune pentru întreprinderi cu scopul de a facilita schimburile comerciale ale acestora în spațiul comunitar.

Comisia Europeanăa prezentat propunerea pentru o nouăDirectivăprivind drepturile consumatorilor, în octombrie 2008, iar legislația a fost adoptatăoficial la 10 octombrie 2011.

Guvernele statelor membre au avut la dispoziție doi ani pentru a pune în aplicare normele la nivel național, pânăla 13 decembrie 2013, cu un termen limităpentru ca regulile săintre efectiv în vigoare pânăla 13 iunie 2014.

Potrivit unui comunicat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Guvernul a adoptat, la 4 iunie, Ordonanța de Urgențăprivind drepturile consumatorilor. „Actul normativ transpune în legislația naționala prevederile Directivei 2011/83/UE și vizeazăorice contract încheiat între un profesionist și un consumator – persoanăfizicăși reglementeazăinformațiile ce trebuie oferite consumatorilor în stadiul precontractual, atât în cazul contractelor negociate în afara spațiilor comerciale și al contractelor la distanță, cât și în cazul altor contracte decât cele menționate”, se aratăîn comunicat.

Transpunerea acestei Directive ar fi trebuit săaibăloc pânăla sfârșitul anului trecut. Urmare a întârzierii, Comisia Europeanăa declanșat o acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor care privesc comunicarea măsurilor de transpunere a directivelor UE. Acțiunea se aflăîn faza precontencioasă.

Aflat în vizităla București, comisarul european pentru protecția consumatorilor, Neven Mimica, a declarat, la 6 iunie, căCE va analiza transpunerea de către România a Directivei privind drepturile consumatorilor printr-o ordonanțăde urgență, exprimându-și speranța cănu se va ajunge la o acțiune în fața CJUE.

„E important ca toatălegislația săfie transpusăși aplicatăîn toate statele membre. Referitor la aceastănouăDirectivăprivind drepturile consumatorilor, România este printre cele 17 țări care nu au transpus în totalitate Directiva în legislația națională. Deci nu e o problemădoar pentru România”, a declarat comisarul european Neven Mimica, întrebat de ce Bucureștiul a întârziat cu cinci luni transpunerea acestei noi legislații.

Mimica a mai precizat cădupă13 iunie, când Directiva intrăîn vigoare pe întreg teritoriul UE, Comisia va analiza procesul de transpunere în statele membre. „Vom evalua dacăaceastăordonanțăadoptatăîn România reprezintăîntr-adevăr transpunerea în totalitate sau dacăva fi nevoie de un întreg proces legislativ. Vom face aceeași analizăși pentru celelalte state membre. Sper cănu vom fi obligați în cadrul CE sădeclanșăm pașii următori din procedura de infringement, ceea ce înseamnăca statul săfie chemat în fața CJUE. Sper căacest pas va putea fi evitat prin cooperare, prin proceduri rapide legislative în toate statele membre care încămai au ceva de făcut pentru transpunerea acestei Directive”, a mai spus comisarul pentru protecția consumatorilor, într-o conferințăde presă.

Comments

comments

About the Author