În urmă cu 154 de ani, Timișoara devenea primul oraș de pe actualul teritoriu al României care introducea tramvaiul tras de cai

Posted on iul. 8 2023 - 12:47pm by petre

 

 

În data de 8 iulie 1869, Timişoara devenea primul oraş de pe actualul teritoriu al României care a introdus în circulație tramvaiul tras de cai.

Prima linie a tramvaiului timișorean lega cartierul Cetate de Fabric.

 

 

În anul 1869, la Timişoara se înfiinţează „Societatea de tramvaie cu cai din Timişoara”, iar în 8 iulie se inaugura prima linie pentru tramvaiul tras de cai.

Vagoanele erau de fabricaţie austriacă, iluminatul se făcea cu lămpi pe gaz, iar parcul număra 15 perechi de cai, cinci vagoane, dintre care trei erau rezerve.

În 3 noiembrie 1869, traseul s-a extins pe ruta: Fabric – Cetate – Iosefin – Gară. În 1898, anul de vârf al tramvaiului tras de cai, s-au înregistrat peste 850.000 de călătorii pe acest mijloc de transport.

Anul următor, Timișoara trecea de la tramvaiul arhaic la cel electric, schimbându-se astfel denumirea instituţiei în „Tramvaiele Comunale Electrice Timişoara” (TCT).

Pe lângă faptul că vagoanele electrice aveau un grad mare de confort, durata unui traseu s-a redus de la 1 oră şi 30 de minute, la 32 de minute.

În aceea perioadă, depoul număra 43 de vagoane motor, trei vagoane remorcă, două pluguri de zăpadă şi câteva vagoane platformă.

Tot în anul 1869 s-a inaugurat transportul public și de mărfuri pe Canalul Bega, fiind o premieră pentru România.

Întrerupt la sfârşitul anilor 1960, transportul de călători pe Bega a fost reluat în 2018, Timişoara fiind singurul oraş din România cu transport public pe apă.

Timişoara a fost și primul oraş din România în care au fost introduse bicicletele, ca alternativă la transportul public local, apoi Timişoara a devenit primul oraş din România care a introdus călătoriile cu trotinetele electrice, tot ca alternativă la transportul public local.

Comments

comments

About the Author