Grupul austriac Immofinanz vrea săaducăîn România o rețea centre comerciale de mici dimensiuni, concept pe care a intenționat să-l dezvolte pe piața localăînainte de izbucnirea crizei financiare, activitatea de dezvoltare pe piața româneascăvizând în special proiecte de retail și logistică.
STOP.SHOP
„Activitatea noastrăîn România se focalizeazăpe sectoarele de retail și de logistică, însăavem în plan săutilizăm câteva terenuri din portofoliu și pentru dezvoltarea de proiecte rezidențiale sub brandul Adama, care vor implica doar apartamente destinate vânzării. (…) Sub brandul LOG CENTER vrem săne concentrăm pe dezvoltarea de proiecte logistice în România și Rusia. ÎnRomânia vom intra, de asemenea, în viitorul apropiat cu brandul STOP.SHOP.s. Avem în portofoliul nostru un număr de terenuri foarte interesante”, au declarat reprezentanții Immofinanz, unul dintre cei mai importanți investitori imobiliari din Româna.
Înprezent, Immofinanz evalueazăconceptul STOP.SHOP.s, dezvoltat în 50 de locații din Austria și Europa de Est, pentru diferite locații din România, însănu luat nicio decizie în acest sens.
Compania austriacăa anunțat în 2007 intenția de a dezvolta o rețea de 20 astfel de centre comerciale în România, primele locații indicate fiind Arad și Târgu Mureș, planurile însăau fost oprite din cauza crizei financiare.
„Conceptul STOP.SHOP.s este ideal pentru țările balcanice având în vedere mărimea orașelor și puterea de cumpărare a populației. Feedbackul din partea retailerilor a fost foarte bun. Vom continua extinderea brandului în Polonia, vrem sădeschidem 10 unități pe termen mediu. Mai avem astfel de proiecte în Slovenia și Cehia. Înafara extinderii din Polonia, în prezent dezvoltăm primele magazine STOP.SHOP.s în România și Serbia”, au adăugat reprezentanții Immofinanz.
Afacerea STOP.SHOP.s reprezintă6,7% din portofoliul total al grupului și include magazine situate în localități cu un număr de 30.000-150.000 de potențiali clienți, având o suprafațăde 3.000 -15.000 de metri pătrați, pe un singur nivel.
Immofinanz a creat rețeaua STOP.SHOP.s în 2002.
Înceea ce privește segmentul logistic, grupul austriac a anunțat recent intenția de a dezvolta noi proiecte în România dupăce a vândut douăparcuri în Cehia și Polonia.
„ÎnRomânia, existăo cerere în creștere pentru spații logistice de calitate înaltă. Piața logisticăeste un prim indicator care aratăîn ce măsurăeconomia și-a revenit. Dupăcontractul încheiat cu Ursus Breweries, care a închiriat 9.300 mp în parcul logistic Log Center Timișoara, rata de ocupare a proiectele noastre logistice din România a crescut la 93%. Și așa cum am spus înainte, planificăm săîncepem noi proiecte”, a adăugat sursa citată.
Immofinanz deține în România terenuri totalizând 300 de hectare, amplasate în majoritatea orașelor importante din țară.
„Procedura noastrăîn ceea ce privește terenurile deținute în România este foarte structuratăși include o evaluare pentru potențialele proiecte. Faptul căunele dintre aceste terenuri sunt amplasate în zone interesante este un mare avantaj. Acest lucru ne ajutăsăreducem procesul de dezvoltare cu pânăla o treime”, au mai spus reprezentanții companiei, menționând însăcărevenirea economiei românești nu a ajuns încăla populație, iar creșterea cererii este foarte înceată.
Immofinanz are în România 89 de proprietăți (17 investiții finalizate, 11 în curs de dezvoltare și 61 de proiecte în curs de analiză) cu o valoare de 978,5 milioane de euro (659,3 milioane de euro – investițiile finalizate, 32,5 milioane de euro – proiecte în curs de dezvoltare și 286,7 milioane de euro – proiecte în curs de analiză).
Grupul deține în România nouăclădiri de birouri (13,9% din totalul portofoliului de clădiri de birouri), cinci proprietăți în zona de retail (10,2% din întregul portofoliu de retail) și trei proprietăți logistice (3,3% din întregul portofoliu de logistică).
Grupul austriac Immofinanz a înregistrat în anul financiar 2013/2014, finalizat la 30 aprilie, venituri de 47,9 milioane de euro, în scădere ușoară, din închirierera celor 17 proiecte imobiliare din România.
Scăderea veniturilor a fost generatăde pierderea de chiriași din clădirile de birouri, în condițiile în care gradul de ocupare al celor 206.402 metri pătrați s-a redus de la 91,1% la 76,8%. Aceastăevoluție s-a reflectat și în dinamica veniturilor din închirierea clădirilor de birouri, care au scăzut de la 23,6 milioane de euro la 21,2 milioane de euro. Cele mai importante clădiri de birouri deținute de Immofinanz în România sunt IRIDE Business Park (Pipera), S-Park (Piața Presei), Victoria Park (Băneasa) sau Bucharest Corporate Center (Buzești).
Cele cinci centre comerciale, totalizând 147.000 metri pătrați au pierdut mai puțini chiriași, ajungând la un grad de ocupare de 91,6% fațăde 93% cu un an înainte, însăveniturile din închiriere s-au menținut la circa 19,5 milioane de euro. Centrele comerciale sunt în Cluj, Constanța, Pitești, Baia Mare și Arad (proiect în care mai funcționeazădoar magazinul Bricostore).
Immofinanz deține și mai multe ansambluri rezidențiale, controlate prin intermediul companiei de dezvoltare imobiliarăAdama.
sursa: Mediafax