La Ierusalim s-a aprins Sfânta Luminăde Paște – video

Posted on apr. 19 2014 - 5:14pm by petre

Sfânta Luminăde la Ierusalim s-a aprins, în jurul orei 14.18, și a fost împărțităclericilor și credincioșilor aflați în Biserica ÃŽnvierii care adăpostește Sfântul Mormânt, au declarat pentru MEDIAFAX reprezentanții Patriarhiei prezenți la locurile sfinte.

Delegația Patriarhiei Române la Ierusalim va aduce, sâmbătăseară, la București, Lumina Sfântă, ce va fi împărțităla slujba de ÃŽnviere credincioșilor din toatățara.Ierusalim lumina (701x526)

Delegația, coordonatăde PS Varsanufie Prahoveanul, episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, va ajunge pe Aeroportul Otopeni, cu Lumina Sfântă, sâmbătăîn jurul orei 19.00, cu o cursăcharter. Din delegație mai fac parte: Varlaam Ploieșteanul, episcop vicar patriarhal, Paisie Teodorescu, consilier patriarhal, aratăun comunicat al Patriarhiei.

Lumina Sfântăva fi oferităla slujba de ÃŽnviere de la ora 24.00, de către Patriarhul Daniel clerului și credincioșilor prezenți la Catedrala patriarhală. Protoieriile din Arhiepiscopia Bucureștilor și alte eparhii ale Patriarhiei Române din sudul țării vor trimite delegați la Aeroportul Internațional „Henri Coandă”, la salonul oficial, sâmbătă, în jurul orei 19.00, pentru a primi Lumina Sfântăde la Ierusalim și a o oferi preoților și credincioșilor.

Totodată, de pe Aeroportul Otopeni, Lumina Sfântăde la Ierusalim va fi dusăcu trei avioane de mici dimensiuni la Suceava, Satu Mare, cu escalăla Cluj-Napoca, și Timișoara, pentru clerul și credincioșii ortodocși din restul țării.

Tradiția Patriarhiei de a aduce în țarăLumina Sfântăde la Ierusalim a fost instituităîn 2009 de PF Daniel.

Sfânta Luminăde la Ierusalim sau „Focul Sfânt”, cum mai este numită, este cea mai evidentădintre minunile creștine care se petrec în Biserica Ortodoxă. Sfânta Luminăse pogoarănumai la rugăciunile Patriarhului ortodox al Ierusalimului.

Patriarhatul ortodox din Ierusalim nu are un typikon scris referitor la rânduiala săvârșităpentru coborârea Luminii Sfinte. Patriarhii care au săvârșit acest ritual au lăsat puține mărturii cu privire la acest moment. Înschimb, rugăciunea specialăpentru primirea Sfintei Lumini, a cărei origine nu este cunoscută, existăîntr-o formătipărită. Aceasta este citităde către patriarh cât timp stăîn Sfântul Mormânt. Restul slujbei este săvârșităîntocmai cu tradițiile transmise de la un patriarh la altul, pe cale oralăsau prin însemnări liturgice disparate.

Înprezent, se cunosc douădescrieri ale ritului: una, cu puține detalii, care aparține lui Lionel Cust, un ofițer districtual britanic în Ierusalim, publicatăîntr-o colecție de rapoarte confidențiale asupra statu-quoului Å¢ării Sfinte la sfârșitul anilor ’20 ai secolului trecut, și alta din anii ’90 aparținând unei anume Ioanna Tsekoura, apreciatăde fostul patriarh Diodoros al Ierusalimului ca fiind o sursădemnăde încredere. Informații despre Sfânta Luminăaduce și Episcopul Auxentios al Foticeii în cartea sa „Lumina Sfântăde la Ierusalim”.

Conform acestor surse, douăevenimente neliturgice preced celebrarea ritului Luminii Sfinte din Marea Sâmbătă. Primul este perchiziționarea Sfântului Mormânt, care dureazăo orăși are ca scop îndepărtarea oricărei surse de foc din interiorul lui. Percheziția implicătrei inspecții separate, care încep la ora 10.00, și este condusăde un paznic musulman stabilit pentru Sfântul Mormânt, în prezența clericilor armeni, copți și iacobiți. Cel de-al doilea eveniment neliturgic este sigilarea ușii Sfântului Mormânt și are loc la ora 11.00. Garda musulmanăpune o bandăalbăprintre cele douămânere ale ușii, sigilând-o cu ceară.

Înjurul orei 12.30, patriarhul ortodox vine în Biserica ÃŽnvierii, unde corurile cântăîn limbile greacăși arabă: „ÃŽnvierea Ta Hristoase, îngerii o laudăîn ceruri și pe noi pe pământ ne învrednicește cu inimăcuratăsăTe slăvim!”. Urmat de episcopi și ceilalți clerici, înconjoarăde trei ori Sfântul Mormânt, oprindu-se în fața intrării. Întimp ce se cântă”Luminălină”, patriarhul își scoate veșmintele și mitra și se supune percheziționării primarului orașului și șefului poliției, pentru a se dovedi cănu are asupra sa nici un dispozitiv cu care săpoatăaprinde vreo lumânare.

Dupăacest moment, se deschide ușa Sfântului Mormânt. Patriarhul îmbrăcat numai în stihar, veșmânt care simbolizeazăgiulgiurile cu care Iisus a fost înfășurat în groapă, intrăînăuntru însoțit de episcopul armean, care rămâne în Capela ÃŽngerului, dupăcare ușa este închisă. Îninterior, Patriarhul îngenuncheazăînaintea dalei de marmurăce acoperămormântul, pe care se aflăo candelăneaprinsăși cărticica cu rugăciunea Luminii Sfinte. Cartea este ținutădeschisăde o lumânare neaprinsă. Patriarhul are asupra sa patru mănunchiuri de lumînări neaprinse, fiecare conținând câte 33 de bucăți.

Înlumina slabăa Sfântului Mormânt, începe săciteascărugăciunea pentru pogorârea Luminii Sfinte. „Stăpâne, Doamne, Iisuse Hristoase, ÃŽnțelepciune începătoare de luminăa Tatălui Celui fără-de-început, Carele locuiești întru lumina cea neapropiată, Carele ai poruncit luminii săstrăluceascădintru întunerec, Carele ai spus săfie luminăși a fost lumină, Doamne, Dătătorule- de-lumină, Carele ne-ai scos din întunericul înșelăciunii și ne-ai călăuzit la lumina minunatăa cunoștinței Tale, Carele ai umplut de luminăși bucurie tot pământul prin venirea Ta în trup aici și cele de dedesubt prin pogorârea Ta la iad, dupăcare Tu ai vestit lumina tuturor neamurilor prin sfinții Tăi apostoli, Å¢ie ÃŽți mulțumim căprin credința cea dreaptăne-ai scos din întuneric la luminăși ne-am făcut fii ai luminii prin sfântul Botez și am văzut slava Ta plinăde har și adevăr ……și noi Te chemăm și Te rugăm, Preasfinte Stăpâne, ca săarăți acest dar de sfințire plin de harul Tău dumnezeiesc prin harul preasfântului și de-viață-purtătorului Tău Mormânt și săbinecuvântezi și săsfințești pre cei ce se ating de ea cu cucernicie, slobozindu-i de întunericul patimilor, și săne faci vrednici de preastrălucitoarele Tale sălașuri unde strălucește lumina cea neînseratăa Dumnezeirii Tale”, se spune într-un fragment al acestei rugăciuni.

Dupăpatriarhul ce rostește rugăciunea, se spune căo adiere linăse simte pe deasupra pietrei Sfântului Mormânt. Adierea dispare, pe piatrăîncep săaparăstropi de luminăalbă-albăstruie, iar patriarhul Ierusalimului „adunălumina cu mâinile și o așeazăîn vasul de aur”. Din vas, el aprinde apoi mănunchiurile de lumînări, iese din mormânt și le împarte clericilor de diferite confesiuni și credincioșilor.

Fostul patriarhul Ierusalimului Diodor I povestea în 2008 despre momentul sfânt al aprinderii luminii la Biserica ÃŽnvierii: „Din mijlocul pietrei pe care a fost culcat Iisus se revărsa o lumina nedefinită, în mod normal cu o tentăalbăstrie, dar culoarea se poate schimba și lua multe nuanțe. Nu poate fi descrisăîn cuvinte omenești. Lumina răsare din piatrăca și ceața care se ridicădeasupra unui lac, piatra pare fi acoperităde un nor, dar este lumină. Lumina se comportădiferit în fiecare an. Uneori acoperădoar piatra, alteori lumineazătot mormântul, așa încât oamenii de afarăvăd mormântul plin de lumină. Lumina nu arde! – niciodatănu mi-am ars bărba în toți cei 16 ani de când sunt Patriarh al Ierusalimului și am primit Focul Sfânt. Lumina are altăconsistență, diferităde lumina focului care arde în candelă. La un moment dat, Lumina se înaltăși formeazăo coloanăîn care focul este de naturădiferită, așa căpot aprinde lumînările mele de la ea. Dupăce am primit flacără, ies și dau Focul întâi patriarhului Bisericii Ortodoxe Armene, apoi patriarhului Copt și dupăaceea tuturor celor prezenți în biserică.”

Comments

comments

About the Author