Cum reușește Oradea să atragă cele mai multe fonduri europene dintre toate orașele României

Posted on mart. 12 2019 - 3:02am by petre

„Vrem să depunem proiecte europene de cel puţin 150 milioane euro”, anunţa anul primarul orădean Ilie Bolojan.
Ţinta părea îndrăzneaţă, dar de fapt edilul le fixase angajaţilor Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Europeană un prag minim de 200 milioane euro şi nu i-a mai „slăbit” până când acesta a urcat la 300 milioane euro. De patru ori cât veniturile proprii ale oraşului!

Avertizarea lui Bolojan

Edilul avertizase consilierii locali încă în aprilie. „Veţi primi documentele pe ultima sută de metri, vor fi probleme legate de proprietate, studii de fezabilitate sau cofinanţare. Rugămintea mea este să le susţineţi, pentru că sunt baza proiectelor europene. Oradea ar putea atrage investiţii cu care nu se va mai întâlni până în 2022”, a spus Ilie Bolojan

Consilierii au acceptat fără să ştie la ce se înhamă. Bolojan i-a băgat în şedinţe tot anul, de câte două ori pe lună, în septembrie a convocat patru dezbateri, iar în prima săptămână din noiembrie încă două. S-a votat pe fugă, dar a meritat. „Aceasta este cea mai importantă şedinţă din 2018. Aprobăm ultimele materiale înainte de semnarea contractelor de finanţare pentru proiecte foarte importante în valoare de 82 milioane euro”, anunţa Bolojan în preambulul şedinţei de lunea trecută. Dar valoarea totală a proiectelor e mult mai mare…

De făcut

Primăria are o listă cu 72 proiecte în valoare de peste 300 milioane euro, ceea ce înseamnă cu 15 proiecte şi cu 53 milioane euro peste nivelul din precedenta perioadă de finanţare europeană 2007-2013.

Cele 300 milioane euro reprezintă valoarea totală a proiectelor, nu banii atraşi efectiv. „Oraşul are o contribuţie proprie în fiecare proiect. Aceasta poate varia de la 2%, cum este în cazul reabilitării termice a şcolilor, la 50%, cum este cazul incubatorului de afaceri care urmează să fie amenajat în clădirea fostului Spital de Neurologie”, precizează directorul.

De asemenea, oraşul acoperă cheltuielile neeligibile, cum ar fi înlocuirea reţelelor premergătoare pavării străzii Aurel Lazăr, sau cele colaterale, ca de pildă finanţarea parcării „park and ride” din Centrul Civic, care completează proiectele de mobilitate urbană din zonă.

sursa: Ebihoreanul.ro

Comments

comments

About the Author