25 ianuarie 2010. La inaugurare a fost numită„cea mai modernăsalăde spectacole din România„, prima salămodulară, adaptabilăca spațiu și funcțiuni. S-a dovedit căeste o salăde spectacole cu adevărat occidentală, pentru un teatru care, la rândul lui, ține pasul cu ceea ce se întâmplăpe scenele din Europa. Din 25 ianuarie 2010, aici se spun cele mai frumoase povești ale lumii, prin vocea actorilor Teatrului Național și a unei remarcabile serii de regizori din România și din străinătate. Prin multifuncționalitatea sa și prin capacitatea sa de adaptare și de transformare, Sala 2 a devenit locul în care Naționalul timișorean a deschis polemica modernității teatrului. Sala 2 a dovedit căorice vis poate deveni realitate.
La inaugurare, primarul de atunci emitea pentru prima datăideea candidaturii Timișoarei pentru titlul de CapitalăEuropeanăa Culturii. Un an mai târziu, Teatrul Național reunea, în același loc, cea mai mare concentrare de reprezentanți ai instituțiilor de cultură, ai organizațiilor neguvernamentale, ai societății civile, alături de oameni e afaceri, mass media, culte, împreunăcu reprezentanți ai administrației locale și regionale, într-o întâlnire care are ca rezultat final înființarea Asociației Timișoara CapitalăCulturalăEuropeană.
Este vorba de Sala 2 a Teatrului Național. Fostul manej imperial din vremea împărătesei Maria Tereza a revenit în glorie, exact acum cinci ani, în zona de interes a timișorenilor iubitori de cultură. Cvasi-abandonatăvreme de 20 de ani, folosităca depozit, apoi ca salăde sport o lungăbucatăde vreme, Sala 2 este acum un remarcabil spațiu teatral în Centrul Civic. Spațiul, atribuit Teatrului Național pentru o perioadăprin Hotărârea de Consiliul Local nr. 46/26.02.2008, a trecut în anul 2009 printr-o reabilitare majoră, reconversia sa, susținutăfinanciar de Ministerul Culturii, ducând la apariția acestei locații culturale neconvenționale, dinamice.
„Primul spectacol jucat în Sala 2, Boala familiei M de Fausto Paravidino, a transformat definitiv fosta Salăde sport nr. 2 într-un loc pentru teatru. Trebuie menționat cămai mult de douădecenii acest spațiu a fost complet neglijat, ceea ce a făcut ca Sala 2 săajungăaproape o ruină. Deși igienizatăși exploatatăintens (au fost montate și alte spectacole de mare impact, cum ar fi Povestea de iarnăde Shakespeare, de exemplu), Sala 2 nu putea funcționa în condiții proprii, astfel încât în luna iunie a anului 2009 a intrat în reparații capitale. Încele patru luni de lucrări, Sala 2 s-a transformat dintr-o metaforăîntr-una din cele mai performante săli de spectacol din țară: și-a dublat suprafața utilăși a devenit un spațiu de joc modular, amovibil, o structurăindependentăde pereții exteriori, care au fost astfel perfect conservați, renovarea respectând toate datele monumentului istoric„, aratăechipa Teatrului Național Timișoara.
„Am inaugurat Sala 2 cu Revizorul lui Gogol. Și nu întâmplător. Un text clasic într-un spațiu modern, într-o lecturăcontemporanăa fost o declarație de intenție pe care publicul a recepționat-o instantaneu și cu mare acuratețe. Sala 2 a fost gândităca un fel de „act de identitate„ al Teatrului Național – în viziunea sa modernă, racordatăla prezent, cu o atitudine civicăexplicită. Iatăcă, dupăcinci ani, Sala 2 își are propria carte de vizită: 18 spectacole, 18 titluri diferite care se joacăîntr-o majoritate covârșitoare, cu casa închisă. Sala 2 a topit distanța dintre public și spectacolul de teatru și, poate lucrul cel mai important, a făcut ca spectatorii sădevinăspectatorii Teatrului Național. E minunat ca un spațiu care pare uitat de ziua de astăzi pe dinafarăsăpoatăcrea atâtea miracole în interior. Sala 2 se transformăîn fiecare searăîn intrarea într-o lume magicădin care publicul iese transformat; traversat de o experiențăunicăpentru fiecare„, declarăAda Hausvater, managerul Teatrului Național din Timișoara.
Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm