Președintele Traian Băsescu a promulgat, miercuri, Legea terenurilor agricole.
Conform unui comunicat al Administrației prezidențiale, președintele Băsescu a semnat Decretul pentru promulgarea Legii privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan și de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publicăși privatăa statului cu destinație agricolăși înființarea Agenției Domeniilor Statului.
Camera Deputaților, forul decizional în privința acestui proiect, a adoptat în 18 februarie legea, admițând în parte obiecțiile președintelui din cererea de reexaminare a acestui proiect.
Ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a spus, în plen, căeste o lege foarte bunăși căa profitat de cererea de reexaminare a președintelui pentru a simplifica și mai mult procesul de vânzare a terenurilor aflate în extravilan.
„Cu alte cuvinte, cetățeanul care dorește săvândănu trebuie săfacădecât un singur drum la primărie unde trebuie sămeargăcu oferta pe care o are pentru vânzarea terenului respectiv, dupăcare așteaptăacasă, primăria îi va transmite acasă, pe cale poștală, avizul pentru vânzare sau dacăsunt alte probleme. Sub aspectul vânzătorului, procesul se simplificăși prin faptul cănu se plătește niciun fel de taxă, totul revine în sarcina primăriilor”, a precizat Daniel Constantin.
El a spus căse extinde dreptul de preemțiune și se dăposibilitatea celor care sunt coproprietari și celor care sunt arendași, dar și statului săintervină.
„Statul a fost introdus în aceastălege ca drept de preemțiuni pentru a interveni atunci când situația o va cere sau când situația va degenera într-un fel sau altul”, a spus Constantin.
El a mai arătat că, odatăcu cererea de reexaminare, se clarificăfaptul căsunt douăinstituții care se ocupăcu piața financiară, una fiind ADS, cu rolul de a cumpăra terenuri, și nu de a vinde, și va fi și o Direcție în Ministerul Agriculturii care se va ocupa cu eliberarea avizului necesar pentru a reglementa piața funciară.
Potrivit celor adoptate de deputați, înstrăinarea, prin vânzare, a terenurilor agricole situate în extravilan se face cu respectarea condițiilor de fond și de formăprevăzute de Codul civil și a dreptului de preempțiune al coproprietarilor, arendașilor, proprietarilor vecini, precum și al statului român, prin Agenția Domeniilor Statului, în aceastăordine, la preț și în condiții egale.
Vânzătorul înregistrează, la primăria din raza unității administrativ-teritoriale unde se aflăterenul, o cerere prin care solicităafișarea ofertei de vânzare a terenului agricol situat în extravilan, în vederea aducerii acesteia la cunoștința preemptorilor. Cererea este însoțităde oferta de vânzare a terenului agricol întocmităconform modelului stabilit prin normele metodologice la prezenta lege, respectiv de documentele doveditoare prevăzute în normele metodologice la prezenta lege.
Întermen de o zi lucrătoare de la data înregistrării cererii, primăria are obligația săafișeze timp de 30 de zile oferta de vânzare la sediul său sau pe pagina de internet. Primăria are obligația de a transmite structurii din cadrul aparatului central al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, respectiv structurilor teritoriale ale acestuia, dupăcaz, un dosar care săcuprindălista preemptorilor, respectiv copiile cererii de afișare, ale ofertei de vânzare și ale documentelor doveditoare în termen de 3 zile.
Titularul dreptului de preempțiune trebuie ca în termenul de 30 de zile săîși manifeste în scris intenția de cumpărare, săcomunice acceptarea ofertei vânzătorului și săo înregistreze la sediul primăriei unde aceasta a fost afișată.
Primăria va afișa, în termen de 24 ore de la înregistrarea acceptării ofertei de vânzare, datele prevăzute în normele metodologice la prezenta lege, respectiv le va trimite pentru afișare pe site către structura centrală, respectiv, structurile teritoriale. Încazul în care, în termenul de 30 de zile mai mulți preemptori de rang diferit își manifestăîn scris intenția de cumpărare, la același preț și în aceleași condiții, vânzătorul va alege preemptorul, potențial cumpărător, și va comunica numele acestuia primăriei.
Încazul în care, în termenul de 30 de zile mai mulți preemptori de același rang își manifestăîn scris intenția de cumpărare și niciun alt preemptor de rang superior nu a acceptat oferta, la același preț și în aceleași condiții, vânzătorul va alege dintre aceștia și va comunica numele acestuia primăriei.
Dacăun preemptor de rang inferior oferăun preț superior celui din oferta de vânzare sau celui oferit de ceilalți preemptori de rang superior lui care acceptăoferta, vânzătorul poate relua procedura, cu înregistrarea ofertei de vânzare cu acest preț, cu preemptorii de rang superior. Procedura se va desfășura o singurădată, în termen de 10 zile de la împlinirea termenului de 30 de zile. La expirarea celor 10 zile, vânzătorul va comunica primăriei numele preemtorului.
Dacăniciunul dintre titularii dreptului de preempțiune nu își manifestăintenția de a cumpăra terenul, vânzarea terenului este liberă, urmând ca vânzătorul săînștiințeze în scris primăria despre aceasta.
Vânzarea liberăa terenului la un preț mai mic decât cel cerut în oferta de vânzare ori în condiții mai avantajoase decât cele arătate în aceasta atrage nulitatea absolută.
Președintele Traian Băsescu a cerut Parlamentului, recent, reexaminarea Legii care reglementeazăcumpărarea de terenuri de către cetățenii europeni.
Președintele menționa în cerere faptul căarticolul. 2 alineat (2) stabilește că”prevederile prezentei legi se aplicăcetățenilor români, respectiv cetățenilor unui stat membru al Uniunii Europene sau ai statelor care sunt parte la Acordul privind Spațiul Economic European (ASEE)…” și „persoanelor juridice având naționalitatea unui stat membru al Uniunii Europene sau a statelor care sunt parte la Acordul privind Spațiul Economic European (ASEE)”.
„Aceastăreglementare nu este clară, întrucât trebuie prevăzut expres dacălegea se aplicăși persoanelor juridice având naționalitatea românăsau numai persoanelor juridice având naționalitatea unui stat membru al Uniunii Europene, altele decât cele române”, se preciza în cerere, adăugându-se căaceastămențiune „este utilădeoarece un act normativ trebuie sa fie predictibil și previzibil”.
Ulterior, președintele Traian Băsescu a trimis Parlamentului o completare la cererea de reexaminare a legii privind terenurile, menționând căcetățenii și persoanele juridice din UE ar trebui săpoatăcumpăra terenuri extravilane în aceleași condiții în care românii pot cumpăra terenuri în statele UE.
Potrivit președintelui, instituirea unei asemenea reglementări nu este de naturăsăcreeze o restricție în privința achiziționării de terenuri agricole în România de către cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene ori de către persoanele juridice având naționalitatea unui stat membru al Uniunii Europene, ci urmărește săofere condiții legale similare în cadrul sistemul legislativ european.
Conform Tratatului de aderare la UE, România s-a angajat ca la 1 ianuarie 2014 săliberalizeze piața funciară, astfel încât cetățenii străini, persoane fizice, din comunitatea europeanăsăpoatăcumpăra fărărestricții terenuri agricole.