Vezi ce subiecte au căzut la simularea Evaluării Naționale, la Limba romînă

Posted on feb. 23 2015 - 1:57pm by petre

Doina popularăși analiza unui fragment dintr-un articol din presăau fost cele douăsubiecte pe care elevii clasei a VIII-a le-au avut de rezolvat luni, la proba scrisăla Limba și literatura romînă, de la simularea Evaluării Naționale.

Elevii au susținut, luni, prima probăde la simularea Evaluării Națională, la Limba și literatura romînă.

Aceștia au avut de rezolvat douăsubiecte cu mai multe cerințe, notate în total cu 78 de puncte, zece puncte fiind acordate din oficiu. Alte 12 puncte au fost acordate pentru redactarea întregii lucrări, respectiv pentru unitatea compoziției, coerența textului, registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului, ortografie, punctaje, vizibilitate și așezarea corectăa textului în pagină.

La primul subiect, notat în total cu 42 de puncte, elevii au primit un fragment din doina populară”Foaie verde fir mohor”, legat de care au avut de îndeplinit cinci cerințe: săgăseascăpentru cuvintele din text „ușor”, „seara” și „săumblu” câte un antonim; săexplice rolul cratimei în secvența „n-are”; sătranscrie o comparație și un epitet din textul dat; sămenționeze rima și măsura primelor trei versuri ale textului; săprezinte, în 30-50 de cuvinte, semnificația versurilor „Cine n-are dor pe lume/ Săvinăseara la mine/ Săvinăsă-l împrumut/ Căla mine e dor mult”.

La al doilea punct al primului subiect, elevii trebuiau săredacteze o compunere din 150-250 de cuvinte, în care sămotiveze apartenența la specie a doinei populare „Foaie verde fir mohor”, respectiv săprezinte patru trăsături ale doinei populare, săilustreze douătrăsături ale acesteia valorificând textul dat, săaibăun conținut adecvat cerinței și sărespecte precizarea privind numărul de cuvinte.

La subiectul al doilea, notat cu 36 de puncte, elevii au primit un text dintr-un articol publicat în presă, cu titul „Cum se păstreazăprintre vilele din comuna bistrițeanăMaieru unul dintre cele mai vechi obiceiuri de Sânziene”.

Elevii au avut de formulat câte un enunț în care săprecizeze, din text, data la care se merge la cules de sânziene și persoanele care împletesc coronițele, precum și de scris numele autoarei și titlul articolului. Totodată, li s-a cerut sămenționeze ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvența „Seara, tinerii satului, acum îmbrăcați în blugi și trening și nu în straie populare cum se întâmpla acum 50 de ani se adunăpe ulițe unde fac focuri”, respectiv „seara”, „satului”, „populare”, „fac”.

De asemenea, elevilor li s-a cerut săprecizeze funcția sintacticăa cuvintelor „preferințele” și „fiecăreia”. O altăcerințăviza transcrierea propoziției principale și a celei subordonate din fraza: „Baza coronițelor este din flori de sânziene, aceasta fiind completatăcu păpădii, trandafiri și alte plante care transformăcoronițele într-o patăde culoare”. Înplus, elevii au avut de construit o frazăalcătuitădin douăpropoziții în care săexiste o propoziție subordonatăsubiectivă, având ca termen regent un adverb predicativ.

Ultimul punct al subiectului al doilea a avut ca cerințăredactarea unei scurte narațiuni de 80-150 de cuvinte, în care săfie relatatăo întâmplare realăsau imaginarăpetrecutăîn timpul unei zile de vară.

Simularea Evaluării Naționale pentru elevii clasei a VIII-a va continua marți cu testul la Matematicăși miercuri cu cel la Limba și literatura maternă, pentru elevii aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă. Afișarea rezultatelor este programatăpentru 6 martie.

sursa: Mediafax

Comments

comments

About the Author