SUBIECTELE la proba de Limba Românăla examenul de BACALAUREAT 2015

Posted on iun. 29 2015 - 1:40pm by petre

Elevii de clasa a XII-a au susținut, luni, prima probăscrisăde la bacalaureat, la limba și literatura romînă, pentru care au fost pregătite douătipuri de subiecte, pentru profilul umanist și respectiv cel real.

BACALAUREAT 2015. Subiectele date la romînă, real și uman

SUBIECTE UMAN – BAC 2015

Analiza unui fragment din piesa de teatru „Ultima oră”, de Mihail Sebastian, un text despre rolul scriitorilor în societate și un eseu despre douăpersonaje dintr-un roman interbelic studiat au fost subiectele de la bacalaureat, proba la limba și literatura românăde la profilul umanist.

Candidații de la filiera teoretică- profilul umanist și cei de la filiera vocațională- profilul pedagogic au avut de rezolvat, la proba scrisăde la limba și literatura romînă, trei subiecte cu mai multe cerințe, notate cu câte 30 de puncte, zece puncte fiind acordate din oficiu.

Primul subiect a avut nouăcerințe, legate de un fragment din piesa de teatru „Ultima oră”, de Mihail Sebastian. Primele trei cerințe, notate fiecare cu câte douăpuncte, au vizat numirea unor sinonime neologice pentru cuvintele „pomenește” și „trecută”, explicarea rolului virgulei în secvența „Vămulțumesc, domnule secretar” și construirea unui enunț în care săse ilustreze sensul conotativ al substantivului „pagină”.

La același subiect, următoarele cinci cerințe au fost notate cu câte patru puncte. Astfel, plecând de la textul dat, candidații trebuiau săprecizeze o temăa discuției dintre personaje, sătranscrie douăcuvinte sau grupuri de cuvinte care sunt mărci ale adresării directe, sămenționeze o modalitate de caracterizare a personalului „Gaby”, exemplificând-o cu o secvențăsemnificativădin text, săprezinte rolul notațiilor autorului în text și săilustreze cu câte un exemplu din text douătrăsături ale genului dramatic. Tot pentru patru puncte, candidații trebuiau săcomenteze, în 60-100 de cuvinte, o secvențădin textul dat.

La subiectul al doilea, candidații au avut de scris un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul scriitorilor în societate. Înelaborarea textului, trebuia săse urmărească: respectarea structurii discursului de tip argumentativ (formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate, exprimarea unei aprecieri); conținutul săfie adecvat argumentării pe tema dată(formularea ipotezei, a propriei opinii fațăde problematica pusăîn discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a douăargumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii perinente); respectarea normelor limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie și de punctuație).

Ultimul subiect a avut ca cerințăredactarea unui eseu de 600-900 de cuvinte în care săse prezinte relația dintre douăpersonaje dintr-un roman interbelic studiat.

La acest subiect, pentru conținutul eseului sunt acordate 16 puncte, respectiv câte patru puncte pentru fiecare cerință, iar pentru redactarea eseului alte 14 puncte, respectiv câte trei puncte pentru organizarea ideilor în scris și pentru abilitățile de analizăși de argumentare, câte douăpuncte pentru utilizarea limbii literare, ortografie și punctuație, câte un punct pentru așezarea în pagină, lizibilitate și respectarea numărului de cuvinte indicat.

SUBIECTE REAL – BAC 2015

Analiza unui fragment din „Trei generații”, de Lucia Demetrius, un text despre importanța practicării unui sport la orice vârstăși un eseu despre particularitățile de construcție a unui persoanj dintr-un text al lui Creangă, Călinescu sau Preda au fost subiectele la bacalaureat de la profilul real.

Varianta de subiecte extrasăluni pentru proba scrisăla limba și literatura românăde la examenul de bacalaureat, la profilul real și filiera tehnologică, a fost cea cu numărul 5. Candidații au avut de rezolvat trei subiecte cu mai multe cerințe, notate cu câte 30 de puncte, zece puncte fiind acordate din oficiu.

La primul subiect, pe un fragment din piesa de teatru „Trei generații”, de Lucia Demetrius, candidații au avut de rezolvat mai multe cerințe vizând cunoștințe de vocabular, limbăromânăși gramatică. Câte douăpuncte au fost acordate pentru primele trei cerințe, respectiv găsirea sinonimului potrivit pentru sensul din text al cuvintelor „socoteai” și „deștepți”, explicarea rolului cratimei în secvența „n-ai venit” și construirea unui enunț în care săse foloseascăo locuțiune sau expresie care săconținăsubstantivul „viață”.

Câte patru puncte au fost alocate pentru următoarele șase cerințe ale primului subiect: precizarea unei teme de discuție dintre personajele din textul dat; transcrierea a douăcuvinte sau grupuri de cuvinte care sunt mărci ale adresării directe; menționarea unei modalități de caracterizare a personajului „Ruxandra”, exemplificând cu o secvențăsemnificativă; prezentarea rolului notațiilor autorului; ilustrarea cu câte un exemplu din text a douătrăsături ale genului dramatic; comentarea, în 60-100 de cuvinte, a unei secvențe date din text.

La al doilea subiect, cerința a fost scrierea unui text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanța practicării unui sport la orice vârstă.

„Înelaborarea textului de tip argumentativ trebuie: sărespecți structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; săai conținutul adecvat argumentări pe o temădată: formularea ipotezei/a propriei opinii fațăde problematica pusăîn discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a douăargumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; sărespecți normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie și punctuație) și precizarea privind numărul de cuvinte”, potrivit cerințelor subiectului al doilea.

Subiectul al treilea a vizat redactarea unui eseu de 600-900 de cuvinte în care trebuiau prezentate particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un text narativ studiat aparținând lui Ion Creangă, George Călinescu sau Marin Presa.

La acest subiect, pentru conținutul eseului sunt acordate 16 puncte, respectiv câte patru puncte pentru fiecare cerință, iar pentru redactarea eseului alte 14 puncte, respectiv câte trei puncte pentru organizarea ideilor în scris și pentru abilități de analizăși de argumentare, câte douăpuncte pentru utilizarea limbii literare, ortografie și punctuație, câte un punct pentru așezarea în paginăși lizibilitate.

Examenul de bacalaureat va continua marți cu la proba scrisăla limba și literatura maternă, miercuri cu proba scrisăobligatorie a profilului și vineri cu proba scrisăla alegere a profilului și specializării.

Rezultatele de la Bacalaureat 2015 se afișeazăpe 6 iulie, pânăla ora 12:00, iar contestațiile se pot depune în aceeași zi, începând cu ora 16:00.

Înperioada 7-9 iulie se rezolvăcontestațiile, iar pe 10 iulie se afișeazărezultatele finale la Bacalaureat 2015.

Calendar Bacalaureat 2015

29 iunie 2015    Limba și literatura română– proba E)a) – probăscrisă
30 iunie 2015    Limba și literatura maternă– proba E)b) – probăscrisă
1 iulie 2015        Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probăscrisă
3 iulie 2015        Proba la alegere a profilului și specializării – proba E)d) – probăscrisă
6 iulie 2015        Afișarea rezultatelor (pânăla ora 12:00)
6 iulie 2015        Depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)
7 – 9 iulie 2015   Rezolvarea contestațiilor
10 iulie 2015      Afișarea rezultatelor finale

La sesiunea iunie-iulie a bacalaureatului s-au înscris 168.945 de absolvenți, cu peste 7.000 mai mulți decât în aceeași sesiune a anului trecut. Cei mai mulți dintre candidații înscriși, respectiv 163.462, au absolvit liceul la forma de învățământ zi, 2.943 au urmat cursurile liceale la seral și 2.540 la frecvențăredusă, potrivit Ministerului Educației.

Bacalaureat 2015 a început pe 8 iunie, cu probele orale și de competențe, care s-au încheiat în 26 iunie. La aceste probe, candidații au primit calificative, care nu le vor afecta media la bacalaureat. Candidații care la una dintre probele de evaluare a competențelor lingvistice și digitale au refuzat sărăspundăsau sărezolve subiectele propuse, nu pot participa la probele scrise, întrucât se considerăcănu au susținut probele orale.

SUBIECTE BACALAUREAT 2015. Proba de limba și literatura romînă, uman și real

Premierăla bacalaureat 2015 – lucrările scrise vor fi corectate în alte județe decât cele în care se susține examenul

Lucrările scrise ale candidaților la bacalaureat vor fi corectate în alte județe decât cele în care se susține examenul, măsura fiind luată, prin ordin de ministru, cu puțin timp înainte de susținerea probelor.

Astfel, potrivit ordinului ministrului Educației din 23 iunie, publicat o zi mai târziu în Monitorul Oficial, în sesiunile examenului de bacalaureat din acest an, evaluarea inițialăa lucrărilor scrise ale candidaților dintr-un județ sau din municipiul București se realizeazăîn alt județ, care va fi stabilit de Comisia Naționalăde Bacalaureat.

Transportul lucrărilor scrise dintr-un județ în cel desemnat și aducerea lor înapoi, precum și consemnarea în catalogul electronic a rezultatelor obținute de candidați se fac în conformitate cu procedurile elaborate de Comisia Naționalăde Bacalaureat.

Absolvenții de liceu promoveazăexamenul de bacalaureat dacăîndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții: au susținut probele de evaluare a competențelor; au susținut toate probele scrise și au obținut cel puțin nota 5 la fiecare dintre acestea și au obținut cel puțin media 6 la probele scrise.

Media notelor la probele scrise se calculeazăca medie aritmetică, cu douăzecimale, fărărotunjire. Aceasta reprezintămedia generalăa candidatului la examenul de bacalaureat.

sursa: Mediafax

Comments

comments

About the Author