Rablele zburatoare au mai facut doua victime

Posted on nov. 4 2010 - 8:19am by petre

Luni, 1 noiembrie, n jurul orei 13.10, o aeronav? militar? MiG-21 Lancer cu dubl? comand?, apar?innd Flotilei 71 Aeriene din Cmpia Turzii s-a pr?bu?it n apropierea aerodromului. Aeronava militar? executa o misiune de cercetare meteo n vederea preg?tirii unor zboruri de instruc?ie iar n urma impactului cu solul cei doi pilo?i, c?pitan-comandorul Lauren?iu-Nicolae Chiri?? ?i c?pitan-comandorul Sorin-Traian Avram, ?i-au pierdut via?a.

Din ordinul ministrului ap?r?rii na?ionale a fost numit? o comisie de investiga?ie tehnic? pentru cercetarea mprejur?rilor producerii acestei catastrofe aviatice, comisie condus? de generalul de flotil? aerian? ?tefan D?nil?. Totodat?, potrivit procedurilor, a fost sesizat Parchetul Militar ?i au fost sistate zborurile de instruc?ie cu acest tip de aeronav?, pn? la finalizarea anchetei de specialitate.

C?pitan-comandorul Lauren?iu-Nicolae Chiri??, avea 40 de ani ?i era pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua ?i noaptea, n toate condi?iile meteorologice, avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21. Era c?s?torit ?i avea un copil.

C?pitan-comandorul Sorin-Traian Avram avea tot 40 de ani, era pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua ?i noaptea, n toate condi?iile meteorologice, avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21. Era c?s?torit ?i avea un copil.

Cronologia neagr?

n ultimii 20 de ani, aparatele MiG 21 au fost implicate n numeroase accidente, soldate cu distrugerea a peste 20 de avione ?i decesul a zeci de pilo?i militari. Cauzele au fost variate, de la erori umane, la condi?iile meteo sau impactul cu p?s?ri, dar majoritatea s-au datorat unor defec?iuni tehnice. Iat? o cronologie a principalelor evenimente n care au fost implicate aparate MiG 21, n varianta original? sau n cea modernizat?, Lancer.
– 18 mai 1994 – Un avion MiG 21 al unit??ii de avia?ie militar? din Timi?oara s-a pr?bu?it n timpul unui zbor de antrenament. Pilotul a murit, iar avionul a fost distrus.
– 6 octombrie 1994 – Un avion MiG-21 s-a pr?bu?it lng? Turda, n timpul unei aplica?ii militare. Pilotul a reu?it s? se catapulteze.
– 14 octombrie 1994 – Un avion MiG 21 s-a pr?bu?it, iar pilotul Adrian Tru?c? ?i-a pierdut via?a.
– 27 iulie 1995 – Un avion MiG 21 cu dubl? comand? de la unitatea aerian? din Deveselu s-a pr?bu?it dup? aproximativ 15 minute de la decolare. Ambii pilo?i ?i-au pierdut via?a.
– 29 august 1995 – Un avion MiG-21 cu dubl? comand? s-a pr?bu?it la Giarmata, lng? Timi?oara. Cei doi pilo?i au reu?it s? se salveze prin catapultare.
– 22 mai 1997 – Un avion militar tip MiG 21 s-a pr?bu?it n zona localit??ii Prjol, jude?ul Bac?u. Pilotul s-a salvat prin catapultare dar aparatul de zbor a fost distrus.
– 10 decembrie 1997 – Un avion tip MiG-21 cu dubl? comand? s-a pr?bu?it n timpul unui zbor de instruc?ie dar pilo?ii s-au salvat prin catapultare.
– 17 august 1999 – Un aparat cu dubl? comand? al Bazei Aeriene 95 s-a pr?bu?it imediat dup? decolare lng? Bac?u. Ambii pilo?i s-au salvat prin catapultare.
– 13 iulie 2001 – Un aparat MIG 21 Lancer s-a pr?bu?it ntr-o zon? muntoas? din dreptul localit??ii Tazl?ul Mare, iar pilotul a reu?it s? se catapulteze.
– 21 februarie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, apar?innd Bazei 86 Aeriene Fete?ti, s-a pr?bu?it n lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului C?l?ra?i. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian S?vulescu, ?i-a pierdut via?a.
– 26 martie 2002 – Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a pr?bu?it n apropiere de Turda, ns? pilotul a reu?it s? se salveze.
– 23 octombrie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, s-a pr?bu?it de la mic? n?l?ime pe pista aeroportului militar din Bac?u. Pilotul avionului a reu?it s? se catapulteze naintea impactului aparatului de zbor cu solul.
– 26 septembrie 2003 – Un avion MiG 21 Lancer s-a pr?bu?it n apropiere de Cmpia Turzii, iar pilotul, c?pitanul comandor Sorin Popa, a murit, nereu?ind s? se catapulteze.
– 26 august 2004 – Dou? aeronave MiG 21 Lancer s-au ciocnit n zbor, la 20 de minute de la decolarea de pe aeroportul din Cmpia Turzii, pilo?ii reu?ind s? se catapulteze ?i fiind recupera?i.
– 8 martie 2005 – Un avion MiG 21 Lancer de la baza aerian? din Fete?ti s-a pr?bu?it n zona localit??ii nsur??ei, din jude?ul Br?ila. Pilotul s-a catapultat, supravie?uind accidentului, dar aparatul de zbor a fost distrus.
– 22 noiembrie 2006 – O aeronav? MiG 21 Lancer s-a pr?bu?it la Beliu, n jude?ul Arad.. Pilotul militar a murit.
-1 noiembrie 2010 – Un aparat se pr?bu?e?te n apropiere de Cmpia Turzii. Doi pilo?i militari ?i pierd via?a.

Cump?r?m F 16, dar nu avem bani

Pentru modernizarea flotei militare aeriene, Consiliul Suprem de Aparare a ??rii a aprobat, n martie 2010, propunerea Ministerul Ap?r?rii Na?ionale de achizi?ionare a 24 de avioane F-16 second hand din SUA, pre?ul acestora fiind estimat la 1,3 miliarde de dolari. Termenul pentru plata avansului la contractul de cump?rare a avioanelor a expirat ns? n luna august iar la dou? zile, premierul Emil Boc a declarat c? Guvernul nu dispune de bani pentru avioanele F16. Astfel, se preconizeaz? ca aparatele MiG 21 Lancer s? r?mn? n serviciu pn? n 2013. Cu ce costuri materiale, dar mai ales umane, nu ?tim

Unul dintre cele mai bune aparate supersonice ale vremurilor sale

MiG-21 este un avion de vn?toare din genera?ia a treia, proiectat de c?tre Biroul Mikoian ?i Gurevici din fosta Uniune Sovietic?.
Conceput ca un aparat de vn?toare-interceptare u?or, MiG 21 este un monoloc (cu dubl? comand? n versiunea de antrenament) monomotor, echipat cu propulsor Tumanski R-13-300 cu un cuplu de 39,92 kN, capabil s? ating? n postcombustie viteze de peste 2 Mach.

Primul prototip 100% func?ional decoleaz? n 14 iunie 1956, iar produc?ia MiG-21 ?i intrarea n serviciu au loc n 1959. Peste 10.000 de aparate MiG-21 au fost construite n fosta URSS precum ?i, sub licen??, n Cehoslovacia, India si China[1].

n timpul regimului comunist, avia?ia romneasc? ?i-a construit coloana vertebral? cu flotila de aparate MiG 21, dar dup? destr?marea blocului comunist ?i a Pactului de la Var?ovia, Romnia a fost privat? de sprijinul tehnic ?i logistic pentru ntre?inerea avioanelor asupra c?rora anii de serviciu ?i-au pus amprenta.

n anul 1992, Romnia a demarat un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu structurile partanere din NATO ?i pentru a m?ri capacitatea acestora de a executa misiuni la cerin?ele luptei aeriene moderne. Astfel, pe 23 mai 1993, a fost semnat contractul prin care Elbit Systems din Haifa, Israel, se obliga sa modernizeze 110 avioane MIG 21. Contractul era intermediat de statul roman prin firma Aerostar Bacau, iar beneficiarul moderniz?rii era Statul Major General al Armatei.

De?i semnat pentru o valoare de 350 milioane de dolari, costul final s-a ridicat la o jum?tate de miliard de dolari, iar vechile MiG-uri 21 au devenit Lancer. Modernizarea o constat practic la mbun?ta?irea ?i aducerea la standarde NATO a avionicii, structura de baz?, fuzelajul ?i motoarele r?mnnd acelea?i de zeci de ani.

Comments

comments

About the Author