Ministrul Diasporei vrea ca fiecare român din afarăsăconsume 10 euro pe lunăpe produse tradiționale românești

Posted on feb. 2 2014 - 8:59am by petre

camera-bucuresti-2Românii din Italia realizează2,5% din PIB-ul Italiei, dupăcalculele ministrului Diasporei, Cristian David, citat Camera de Comerț și Industrie a României, reprezentanța din Italia.

ÃŽntrebarea e de ce nu ar putea contribui aceiași români și la economia României? Ideea e simplă, fiecare român din străinătate săconsume de 10 euro pe lunăproduse tradiționale românești.

Aceasta e ideea exprimatăde ministrul David la întâlnirea de lucru interinstituționala organizatămiercuri, 29 ianuarie, la București, Palatul Camerei de Comerț Naționale a României, de reprezentanța Camerei de Comerț și Industrie a României în Italia. La întâlnire au participat reprezentanți ai Guvernului, ai mai multor ministere și mediului de afaceri din România.

„Consider căaceste întâlniri sunt esențiale pentru dezvoltarea antreprenoriatului român în diaspora. Înprezent, peste 70.000 de companii cu asociați români genereazăun volum economic generos în Italia, unde 2,5% din PIB-ul țării reprezintăcontribuția românilor din Peninsulă.”, a spus Cristian David.

ÃŽntâlnirea a avut ca scop principal prezentarea activităților Camerei de Comreț a României în Italia, înființatăcu mai puțin de un an în urmă, în luna iulie, la Roma.

„Proiectul prezentat astăzi nu este doar unul de imagine, este un proiect viabil pe douăfronturi, pe de o parte, antreprenorii români din Italia se sprijinăreciproc, pe de altăparte este o punte de legăturăpentru investițiile româno-italiene. Inițiativa Camerei de Comerț și Industrie a României în Italia poate reprezenta un exemplu de bunăpracticăși pentru celelalte țări unde se aflăcetățeni români.”, a declarat Cristian David.
Ministrul diasporei a vorbit despre ideea de a crea o piațărealăpentru produsele tradiționale românești: „Încomunitățile mari, dacăam încuraja fiecare român săconsume de 10 euro produse tradiționale românești, ar fi o piațăîn Italia și în Spania de 10 milioane de euro lunar. Ceea ce ar însemna, doar la aceste douăpiețe, un volum potențial de export din România de 250 – 300 de miloane de euro anual.
Este vorba de produse tradiționale românești, pentru căn-o săpoți vinde, de exemplu, cafea turcească, dar ciocolata cu rom, țuica, cârnați.. produse sau servicii, reprezintăo piațăpe care cei mai mulți dintre producătorii români nu o conștientizează.”
Produsele sunt deja cunoscute de români: „Una e săfaci marketing pentru Murfatlar pentru un italian care e obișnuit cu vinuri rafinate, dar comunitatea noastrăcumpărăfărăniciun fel de ezitare vinul Murfaltalr. Mult mai ușor convingi piața determinatăîn mod fix de numărul românilor, săconsume aceste produse. Sunt multe produse care pot fi promovate în mijlocul comunității.”
O altăpiațăimportantăeste cea a serviciilor turistice: „Te duci și faci eforturi, săte prezinți la Frankfurt, la Londra, la Paris, la târguri de turism care sunt îndreptate pe o piațăturisticăextrem de competitivă, care face din turismul industrial un target greu de atins de oferta turisticădin România.
Dar jumătate din cei care stau în comunități fac cel puțin un drum pe an acasă. O bunăparte dintre aceștia mai fac un drum și pe litoralul românesc în timpul verii. Sunt o piațăcaptivă. Poate mai greu vine neamțul la Eforie, și nu se știe cât de încântat o săfie, dar se găsesc întotdeauna dintre românii din afară, care vor fi satisfăcuți de turismul de pe litoralul românesc.”, a mai spus Cristian David.
Diaspora are un mare potențial economic: „Sădăm mai multăimportanțăacestor oportunități și săne adaptăm la o situație de fapt. Noi oferim cadrul conceptual și instituțional în care săse manifeste aceste oportunități economice și din acest motiv, inițiativa pornităde Camera de Comerț a României în Italia poate săconstituie un exemplu de bunăpracticăși pentru ceilalți.
Cu sincopele inerente, ale primului pas, ale unui început, este un proiect original, pentru cănu are element de comparație. Acesta va deveni reperul pentru ceilalți, de aceea trebuie săconstruim, săcontribuim la creșterea calității acestui proiect, și 2014 trebuie săreprezinte fațăde 2013 un salt calitativ.”, a mai spus ministrul.

Vicepreședintele Camerei Naționale, Președintele CCI București, Sorin Dimitriu a vorbit despre cum s-a fpcut pânăacum internaționalizarea prezenței firmelor românești: CCI București a deschis reprezentanțe în Emiratele Arabe – Sharjah, R.P. China – Beijing și în Maroc – Rabat, reprezentanțe bazate pe un model ce vizeazăorganizarea unor expoziții permanente cu produse românești. Anul acesta, CCI București va deschide birouri în Turkmenistan, apoi la Moscova și la Skopje.
Eugen Terteleac, președintele Reprezentanței Camerei de Comerț a României din Italia (CCIRO Italia), a prezentat în detaliu activitatea din Italia, a vorbit despre parteneriatele încheiate cu Camere de Comerț și patronate din regiunile importante ale Italiei, respectiv Abruzzo (Aquilla), Piemonte (Torino) și Umbria (Perugia), de organizarea forumurilor economice și a misiunilor economice în România. „Avem peste 45.000 de firme constituite de cetățeni europeni născuți în România și încă40.000 de societăți comerciale la care conaționalii noștri sunt membri în CA sau asociați. Daca am traduce contribuția lor în procente din PIB-ul României, aceastăcontribuție ar fi de 20%.”, a explicat Eugen Terteleac.
Agenda anului 2014 cuprinde mai multe evenimente importante – Forumuri economice în centrele economice ale Italiei, la Florența, Verona, Milano și în sudul Italiei, dar și organizarea tradiționalului Târg de produse și servicii de la Roma. Agenda de lucru pentru anul 2014 mai include un proiect de realizare a unui incubator de afaceri pentru IMM-uri, prin care se va acorda asistențăromânilor care doresc săse întoarcăîn țara natalăca investitori.
Agricultura bio este domeniul în care CCIRO Italia intenționeazăsălanseze un proiect de amploare, prin atragerea investitorilor italieni în România, recunoscutăpentru potențialul său deosebit sub aspectul suprafeței terenurilor nepoluate, în timp ce Italia dispune de expertizăși tehnologie de ultimăorăîn domeniu. Lansarea acestui proiect va avea loc în regiunea Piemonte, în colaborare cu Fundația InternaționalăSlow Food, a anunțat Ana-Maria Irimia, reprezentantul CCIRO Italia la Torino.
Înacest cadru, a fost prezentat și un proiect al Asociației Românilor din Italia, prezentat astfel de Eugen Terteleac: „O platformămedia prin care noi, ARI, încercăm săcooperăm, săaducem pe aceastăplaformăasociaționismul românesc din Italia și săpromovăm toate activitățile care sunt în curs în Italia. Vom avea în acest demers sprijinul și prezența instituționalăa statului român.” Platforma are o interfațăexterioară, ca orice site, ca sursăde informații pentru publicul larg, dar și o structurăinternăprin care fiecare asociație care se înscrie pe aceastăplaformăîși poate crea singurăun website. Existăposibilitatea schimbului de documente între asociații, între membrii plaformei, existăposibilitatea de a crea conferințe, discuții interne.

Secretarul de stat de la Ministerul Economiei, Adrian Volintiru, a lăudat activitatea Camerei din Italia, apreciind mai ales „entuziasmul și agresivitatea” activității: „Toți cei care merg în străinătate spun că”suntem deschiși”, nu, trebuie săfim agresivi. Italia e foarte importantă, modelul Camerei de la Roma trebuie multiplicat și noi trebuie să-i sprijinim.”, a spus Adrian Volintiru.

Președintele CCI București, Sorin Dumitriu, a felicitat conducerea Camerei din Italia „pentru eficiență, pentru căîntr-un interval de timp atât de scurt s-au realizat niște pași concreți”.

Seara, delegația din Italia a participat la Recepția anualăîn cinstea Corpului Diplomatic acreditat la București, la care au participat ministrul de Externe, Titus Corlățean și omul de afaceri Ion Å¢iriac.

Biroul de presa Cciro Italia

Comments

comments

About the Author