O înregistrare de câteva secunde, realizatăînaintea prăbușirii zborului 4U 9525 al companiei Germanwings și recuperatăde la locul accidentului de o sursăapropiatăanchetei, confirmădatele recuperate din una dintre cutiile negre ale avionului Airbus A320, relateazăParis Match, în ediția online.
Proveniența înregistrării – un telefon mobil – nu lasăloc de îndoială. Scena este atât de haotică, încât nu se distinge nimeni dar țipetele pasagerilor aratăcăaceștia erau perfect conștienți de ce se întâmpla. Se aud voci care strigă”Dumnezeule” în mai multe limbi. Se aud, de asemenea, de cel puțin trei ori, lovituri metalice care sugereazăcăpilotul încearcăsădeschidăușa carlingii cu un obiect greu. Spre final, dupăun zguduit puternic, țipetele se intensifică. Apoi nu se mai aude nimic.
Aceastăversiune a ultimelor minute de zbor ale avionului Germanwings este susținutăși de o altăsursăla care Paris Match a avut acces și anume datele recuperate de la una dintre cutiile negre, care înregistreazăsunetele și conversațiile din cabina de pilotaj. Conținutul ei a fost redat de un anchetator care a ascultat înregistrarea.
La ora 10.10, comandantul de bord îi spune copilotului Andreas Lubitz: „Nu am avut timp sămerg la toaletăînainte sădecolăm”. „Du-te când vrei”, îi răspunde Lubitz.
La ora 10.27, avionul atinge altitudinea de croazieră, de 11.500 de metri. Comandantul îi cere lui Lubitz săverifice dacăavionul poate trece în modul de coborâre. Copilotul îi spune comandatului a doua oară: „Poți săpleci. Poți săpleci acum”.
La ora 10.28 se aud zgomote provenind de la un scaun. Comandantul își desface centura de siguranță, se aude ușa deschizându-se, dupăcare acesta îi spune lui Lubitz: „Deții controlul acum”. Lubitz îi răspunde pe un ton care se vrea degajat: „Sper”.
La ora 10.30, Lubitz rămâne singur în carlingă. El încuie ușa blindatăgrație unui buton, iar aceasta nu poate fi deschisădin exterior. Apoi se aude cum reprogrameazăpilotul automat pentru a accelera viteza de coborâre și a trece de la 11.000 de metri la 30 de metri în câteva minute.
La ora 10.33 începe coborârea, iar avionul pierde 900 de metri altitudine pe minut. Controlul de trafic aerian remarcăschimbarea și încearcăde mai multe ori săcontacteze avionul prin radio. Lubitz nu răspunde însă. Se aude cum comandantul încearcăsădeschidăușa carlingii și bate în ea: „eu sunt!”. El se aflăîn fața unei camere de luat vederi care transmite în carlingă. Lubitz îl vede pe ecran, dar nu reacționează. Comandantul ia un tub de oxigen sau un extinctor pentru a forța ușa. Din carlingănu se aude niciun răspuns. Comandantul strigă: „Pentru numele lui Dumnezeu, deschide ușa asta!”.
La ora 10.34 apare prima alarmă, sonorăși vizuală: „SINK RATE, PULL UP” („coborâre excesivă, redresați!”). Lubitz nu reacționeazăînsă. Prin ușa carlingii se aud primii pasageri care aleargăpe culoar.
La 10.35, comandantul cere ca cineva sămeargăsăcaute o rangăascunsăîn spatele avionului. Se aud lovituri mai puternice în ușă, urmate de zgomote metalice. Comandantul forțeazăușa cu ranga.
La ora 10.37 și câteva secunde se declanșeazăa doua alertăsonorăși vizuală: „TERRAIN, PULL UP” (Sol, redresați!). Lubitz nu reacționeazănici de aceastădată. Comandantul strigă: „Deschide nenorocita asta de ușă!”.
La 10.38, în pofida vacarmului, se aude clar răsuflarea lui Lubitz pentru căși-a pus o mascăde oxigen. El respirănormal. Avionul este la altitudinea de 4.000 de metri.
La ora 10.40, se aude un zgomot violent care vine din exterior. Înacelași timp, în interior se aud urlete. Avionul se lovește de un munte cu aripa dreaptă. Apoi nu se mai aude nimic în afarăde alarmăși strigătele pasagerilor.
La ora 10.41, avionul lovește din plin masivul Estrop la altitudinea de 1.500 de metri și cu o vitezăde 800 de kilometri pe oră.
sursa: Medoafax