TAXA AUTO ESTE ILEGALĂ! Curtea de Justiție a Uniunii europene s-a pronuțat clar

Posted on feb. 14 2014 - 9:46am by petre

Taxa auto instituităde Guvernul României în ianuarie 2012 contravine Articolului 110 al Tratatului de Funcționare al Uniunii Europene, a stabilit Curtea de Justiție a UE, la întrebările preliminare a douăinstanțe românești.

Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a fost datăîn cauzele conexate C-97/13 și C-214/13, având ca obiect cereri de decizie preliminarăformulate de Tribunalul Sibiu și de Curtea de Apel București.

Ea este obligatorie și se aplicătuturor litigiilor aflate pe fond.
auto masini
ÎnCauza C-97/13, Silvia Georgiana Câmpean a înmatriculat în România un autovehicul de ocazie cumpărat în Germania. Vehiculul, fabricat în 1999, respectănorma de poluare Euro 3.

Câmpean a plătit, la 18 ianuarie 2012, o taxăde poluare în valoare de 2.737 de lei, potrivit Legii 9/2012. La 21 ianuarie, femeia a introdus o acțiune la Tribunalul Sibiu, solicitând restituirea sumei, pe motiv căea contravine dreptului Uniunii.

Instanța din Sibiu a decis săsuspende cauza și săîntrebe CJUE dacăLegea 9/2012 contravine Articolului 110 din Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene (TFUE).

Încauza C-214/13, George Ciocoiu a dat în judecatăAdministrația Finanțelor Publice a Municipiului Teleorman pe motiv cătaxa pe poluare plătităpentru un autoturism din Germania este contrarădreptului comunitar. La 6 septembrie 2012, Tribunalul Teleorman a admis acțiunea, iar Administrația Finanțelor Publice a făcut apel împotriva hotărârii la Curtea de Apel București, care a decis suspendarea cauzei și consultarea CJUE.

Prin urmare, CJUE a stabilit că”Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul căse opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea naționalăîn discuție în litigiile principale, prin care un stat membru aplicăautovehiculelor o taxăde poluare care este astfel stabilităîncât descurajeazăpunerea în circulație, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fărăînsăa descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeași vechime și aceeași uzurăde pe piața națională”.

Decizia Marii Curții a CJUE respectăpractic jurisprudența sa în materie. Astfel, instanța europeanăa decis în cauza C-402/09 (Ioan Tatu împotriva statului român) căArticolul 110 TFUE „interzice fiecărui stat membru săaplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decât cele care se aplicăproduselor naționale similare”.

Ioan Tatu a dat în judecatăstatul român la Tribunalul din Sibiu, dupăce a trebuit săo achite cu ocazia înmatriculării unui autovehicul provenit dintr‑un alt stat membru.

O decizie similarăa fost datăși în cauza C-263/10 (Iulian Nisipeanu împotriva Direcției Generale a Finanțelor Publice Gorj).

Taxa de primăînmatriculare a fost introdusăde Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculatăîn funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte. Înianuarie 2012 a intrat în vigoare o nouătaxăauto, înlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop săfacătaxa pe poluare conformăcu Articolul 110 din TFUE.

CJUE a decis însăcăguvernul român a menținut în vigoare o reglementare naționalăpe care Curtea o declarase deja incompatibilăcu articolul 110 în Hotărârea Tatu.

Comments

comments

About the Author