Guvernul vrea sălanseze din noiembrie programul „Prima Mașină”, prin care își propune săsprijine achiziția de autoturisme noi cu credite bancare garantate de stat, și estimeazăcăproiectul va genera vânzarea a 20.000 de unități anual.
„Înprimul rând dorim săsprijinim achiziția de mașini noi de către tineri prin credite bancare garantate de stat, în al doilea rând săstimulăm achiziția de autoturisme noi mai sigure și mai puțin poluante și, în al treilea rând, săîncercăm sădezvoltăm cât mai mult producția localăde autoturisme cu multiple efecte pe industria orizontală”, a declarat luni ministrul Economiei, Constantin Niță, într-o conferințăorganizatăpentru prezentarea oficialăa programului.
Programul este destinat în principal tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, care vor avea prioritate, dar și altor categorii de vârstă, și vizeazăemiterea de garanții de stat pentru creditele contractate de beneficiari în vederea achiziției de autoturisme noi.
Garanția statului va acoperi maximum 50% din valoarea creditului acordat în cadrul programului, diferența fiind reprezentantăde autoturismul achiziționat.
Valoarea creditului va fi de maxim 50.000 de lei plus TVA, la care se adaugăcostul poliței CASCO pentru primul an.
Avansul minim solicitat de bănci beneficiarului va fi între 5% și 10% din valoarea creditului, iar costul total al finanțărilor garantate de stat nu va depăși ROBOR la 3 luni plus o marjăde 3%.
Durata maximăa perioadei de creditate va fi de 84 de luni.
Autoritățile estimeazăcăprin acest program vor fi vândute 2.500-3.000 de mașini pânăla finele acestui an, respectiv 20.000 de unități noi anual.
Prevederile acestui program vor fi cuprinse într-un proiect de act normativ care va fi analizat de guvern în aceastăsăptămînă, într-o primălectură.
Nițăa arătat căplafonul de garanții va fi stabilit de Ministerul de Finanțe împreunăcu Fondul de Garantare, iar pânăîn prezent patru bănci și-au anunțat intenția de participare în cadrul proiectului.
Ministrul Economiei a precizat, răspunzând unei întrebări, cănu se intenționeazăcumularea acestui program cu programul „Rabla”.
„Dupăpărerea mea, ceea ce se întâmplăcu Rabla este o problemă. Toate autoturismele vechi pe care le vedeți le țin câte un an, doi, dupăcare vin cu ele la programul Rabla, ceea ce înseamnăcănoi finanțăm de fapt, indirect, autoturismele vechi din alte state”, a spus ministrul Economiei.
El a arătat cărata lunarăpentru o mașinăde 13.000 de euro achiziționatăprin acest program s-ar plasa la 150 de euro.
Pe de altăparte, Nițăa precizat cănu va fi posibilăachiziția de mașini prin acest program mai scumpe decât plafonul stabilit, la care clientul săacopere diferența.
Vânzările de autoturisme vechi din România sunt de trei ori mai mari decât cele de mașini noi, care înregistreazăun volum anual de 80.000 de unități.
Totodată, vânzările de mașini noi către persoane fizice reprezintăaproximativ 20.000 de unități, potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei.
Ponta: Programul Prima Mașinăva viza persoane cu venituri reduse, care nu vor mașini scumpe, de lux
Programul „Prima Mașină” va urmări săsimplifice accesul tinerilor la creditare și va fi destinat persoanelor cu venituri reduse, încurajând însăși achiziția de mașini mai puțin poluante și stimulând industria autohtonăde autoturisme, a declarat premierul Victor Ponta.
„Efectele pe care ni le dorim sunt cele pe care le-am urmărit și cu Programul Prima Casă, un program atât de succes încât, la ultima rectificare, am mai alocat încă700 de milioane, dar se pare cănu ajung, se pare căși aceștia deja s-au epuizat. Mi-aș dori săse întâmple la fel și cu programul Prima Mașină”, a spus Ponta, luni, la Ministerul Economiei, dupăce ministrul de resort a prezentat detalii despre program.
El a adăugat căGuvernul urmărește ca, prin acest program, tinerii săaibăacces mai ușor la credite, pentru căpiața bancarăa devenit în ultimii ani mult mai greu de accesat „în mod tradițional”, săîncurajeze achiziția de mașini noi, mai puțin poluante, și stimularea producției locale de autoturisme.
„Nu vreau săaparăacest conflict între producătorii locali și importatori, evident cănu putem face niciun fel de discriminare, dar nici nu vreau să-mi ascund preferința pentru producătorii naționali”, a spus Ponta.
Șeful Executivului a ținut săprecizeze cănu este avutăîn vedere posibilitatea ca cei care vor mașini mai scumpe săbeneficieze de program și căla suma maximăgarantatăde stat, respectiv 50.000 plus TVA, va fi adăugatăo diferență, în funcție de costul mașinii dorite.
„Prin acest procedeu special, finanțăm totuși o mașinămedie, nu mașini din gama de lux pe care probabil cei care și le doresc au și posibilitatea și bonitatea necesarăcerutăde bancă, ne adresăm unui segment cu venituri mai reduse care nu vrea, dincolo de cei 50.000 de lei, să-și cumpere o mașinăde 200.000 sau 300.000 de lei”, a explicat Ponta.
Prim-ministrul a mai afirmat căactul normativ va fi aprobat în ședința Guvernului de săptămâna viitoare și programul va deveni operațional la 1 noiembrie.
sursa: Mediafax