„Un text clasic ofera, de multe ori, puncte de contact mult mai interesante cu realitatea noastra” * Interviu cu regizorul Koltai M. Gabor

Posted on dec. 26 2010 - 5:10pm by petre

„Cum v? place” – acesta este titlul celui mai recent proiect teatral a Teatrului Maghiar de Stat „Csiky Gergely” din Timi?oara. Premiera spectacolului dup? textul lui William Shakespeare a avut loc n 15 decembrie pe scena S?lii Mari. Piesa este prima premier? de Sal? Mare a acestei stagiuni, montat? de c?tre regizorul Koltai M. Gabor.

Regizorul Koltai M. Gbor a absolvit n anul 2000 Universitatea de Film ?i Teatru din Budapesta. Din 1995 public? n reviste de specialitate precum: „Holmi”, „Jelenkor” sau „Sznhz”. Monteaz?, compune versuri dar a tradus c?r?i ?i piese de teatru, iar n 2005 i-a ap?rut piesa de teatru „Tempef?i” scris? mpreun? cu Sedinszky Nra. n 2010 a ob?inut la Budapesta premiul pentru Cea mai bun? regie cu piesa „Danton”. A mai montat: „Romeo ?i Julieta” ?i „Othello” de William Shakespeare; „Neferici?ii” de Fst Miln; „Mirandolina” de Carlo Goldoni ?i altele. Urm?toarea reprezenta?ie a spectacolului va avea loc smb?t?, 8 ianuarie 2011 de la ora 19.

R.B.: Ce v-a determinat s? alege?i un text clasic ?i nu unul contemporan, pentru montarea n scen? a acestui spectacol?

Koltai M. Gabor: Majoritatea textelor contemporane ?i pierd actualitatea foarte repede; exist? din cnd n cnd cte o pies? contemporan? care are un rol decisiv n l?rgirea orizontului teatral, este capabil? s? creeze forme noi, dar ca text, ?i pierde rostul ntr-un timp foarte scurt doar c?iva ani. Un text clasic, cu condi?ia s? vorbim de o oper? bogat? ?i stratificat?, ofer? de multe ori puncte de contact mult mai interesante cu realitatea noastr?. De multe ori descop?r, cum cte un Shakespeare vorbe?te mult mai complex despre ce lupte se petrec n sufletul unui om de 20-30 de ani, dect majoritatea pieselor „genera?iilor” contemporane.

R.B.:V? ndrepta?i cu preponderen?? spre textul de teatru clasic?

K.M.G.: Da, de obicei le simt mai moderne dect textele contemporane, care reflecteaz? asupra artei ?i nu asupra vie?ii. Spre deosebire de acestea, n anumite perioade teatrale de excep?ie, cum a fost ?i Anglia lui Shakespeare, era ceva natural ca piesa s? reflecte percep?ia lumii. Trebuie s? reflecte natura omului, locul acestuia n lume, ?i conflictul acestor dou? elemente. Mai mult dect att, trebuie s? se adreseze n acela?i timp ?i publicului elitist ?i oamenilor de pe strad?.

R.B.: Cum a fost, pentru dvs. colaborarea cu actorii de aici?

K.M.G.: Pasionant? ?i plin? de bucurii. Dar s? nu vorbim la trecut nc? mai dureaz?. Prima ntlnire dintre o trup? ?i un regizor se desf??oar? dup? aceea?i schem?: este nevoie de timp, pentru a trece prin diferite ncerc?ri mpreun?, bune ?i rele, succese ?i nereu?ite, pentru a vorbi o limb? comun?.

R.B.: Care este concep?ia dvs. regizoral? n privin?a acestui text?

K.M.G.: Mi-ar pl?cea s? pot ar?ta bog??ia intelectual? ?i emo?ional? a piesei. „Cum v? place” vorbe?te despre oameni amari, care nu se simt bine n pielea lor, sunt chiar depresivi cu o iubire fa?? de via??, ironic? ?i juc?u??. Concep?ia piesei este n fond amar?, pentru c? afirm? c? lumea nu va fi niciodat? suficient de sigur?, onorabil? ?i acceptabil?, nct s? ne sim?im bine n ea; n drumul fericirii ne mai stau propria nesiguran??, lipsa etern? de armonie interioar?. ntrebarea este, dac? ne putem mp?ca cu ce este n jurul nostru, cu felul nostru de a fi, dac? ne putem nv??a s? ne mp?c?m cu imperfec?iunea interioar? ?i exterioar?, sau urm?rim idealuri de neatins.

Comments

comments

About the Author