Cel care ?i-a pus amprenta regizoral? pe acest spectacol este renumitul regizor Alexander Hausvater. A studiat teatrul n Israel ?i n Canada. Stabilit n Canada, acesta a revenit n Romnia, ?ara unde s-a n?scut, pentru a monta piese de teatru, dup? anul 1990.
Att n piesa pe care tocmai a montat-o la Timi?oara ct ?i n celelalte piese ale sale, este evident faptul c? Alexander Hausvater este preocupat de efectele fenomenului politic n teatru. Pentru el, politicul nseamn? o contribu?ie a fiec?rui individ din societate. Exact n aceast? idee construie?te, prin excelen??. Spectacolele sale solicit? sim?urile, memoria ?i con?tiin?a, n ideea unei responsabilit??i sociale asumate individual de c?tre to?i participan?ii la actul artistic, indiferent dac? este vorba despre realizatori, actan?i sau spectatori.
R.B.: De?ine?i n palmares spectacole montate pe texte clasice. Cum vede?i dvs. textul clasic comparativ cu cel contemporan?
Alexander Hausvater: Textul clasic e contemporan mai mult dect cel contemporan. Clasic nseamn? un text care a supravie?uit unei epoci ntregi ?i nseamn? c? va supravie?ui, cu siguran??, fa?? de textul modern. Nu v?d nicio diferen?? ntre clasic ?i modern. Produc?ia e modern?, a?a c? nu e nicio diferen??.
R.B.: Ct de actuale vi se mai par ast?zi temele abordate n dramaturgia shakesperian??
A.H.: Shakespeare este ntotdeauna cu un secol naintea noastr? ?i temele lui sunt inepuizabile la infinit. Din cauza asta el ne d? posibilitatea s? vis?m temele lui n stiluri ?i forme diferite de ficare dat?.
R.B.: De ce sim?i?i nevoia s? aborda?i ?i s? exploata?i n piesele dvs. fenomenul politic?
A.H.: Tr?im ntro situa?ie politic? de necrezut aici, ?i n restul lumii, n care oamenii la putere sunt p?ta?i, corup?i ?i duc omenirea la pierdere, vinovat este fiecare cet??ean care a ales, suport? sau tolereaz?. Acest spectacol este un semnal de alarm? teribil aici, ?i sper c? va face turnee interna?ionale masive, n care fiecare trebuie s? ?i dea seama c? dac? nu pui piciorul n prag n politic?, corup?ia politic? va duce clar la dictatur?.
R.B.: Ce v-a determinat s? alege?i tragedia „Iulius Caesar” ?i nu alt text shakesperian?
A.H.: „Iulius Caesar” este un text care nu a fost f?cut de mul?i ani din cauza fricii politicii. Pentru mine „Iulius Caesar” era primul text shakesperian care l-am nv??at n afar?, la ?coala englez?. E o ntlnire cu adolescen?a mea ?i este probabil cel mai politic dintre textele lui shakespeare care ast?zi are ?i au un ecou mult mai adecvat deoarece n timpul lui, n timpul elisabetan era cenzur? ?i el nu putea, ntr-adev?r, s? spun? cine dintre acele personaje reprezenta elita englezeasc? din epoca elisabetan?.
R.B.: ntr-o societate haotic? ?i corupt? n care tr?im, care crede?i c? este rolul ?i importan?a teatrului?
A.H.: Teatrul moare, e un fenomen mort. Responsabil de asta sunt oamenii, politicienii ?.a.m.d.. Teatrul ca o art? tr?ie?te n reflec?ia politicii; corup?ia care o vedem duce la o corup?ie cultural? teribil?. Teatrul este o mixiune a tuturor artelor; de la scris la pictur?, la muzic? ?i coregrafie. A?a ca teatrul reprezint? uniunea ?i sinteza tuturor artelor. Dac? ntr-o ?ar? teatrul nu merge, asta este o reflec?ie a totalit??ii statului respectiv.