Înfiecare an, pe data de 7 ianuarie prăznuim Soborul Sfântului Ioan Botezătorul. Sfântul Ioan Botezătorul s-a născut în cetatea Orini, în familia preotului Zaharia. Elisabeta, mama sa, era descendentăa seminției lui Aaron.
Sfantul Ioan Botezatorul
Aproape douămilioane de români își sărbătoresc onomastica marți, în ziua Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul și ÃŽnaintemergătorul Domnului, a anunțat Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Potrivit statisticilor Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din Ministerul Afacerilor Interne, peste 1.900.000 de români, dintre care peste 1.400.00 de bărbați și peste 500.00 de femei, poartănumele Sfântului Ioan Botezătorul.
Dintre bărbații sărbătoriți marți, circa 500.000 poartănumele Ioan , peste 400.000 se numersc Ion, circa 300.000 au fost botezați Ionuț și aproape 150.000 au numele Ionel. Alți 21.000 de sărbătoriți se numesc Nelu și aproape 5.000 au numele Ionică.
Dintre femeile a căror onomasticăesta marți, aproape 400.000 se numesc Ioana, peste 140.000 sunt Ionela, 10.000 sunt botezate Nela și 6.000 au numele Ionelia.
Creștinii ortodocși sărbătoresc în 7 ianuarie Soborul Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul și ÃŽnaintemergătorul Domnului. Boboteaza și ziua Sfântului Ioan Botezătorul marcheazăsfârșitul sărbătorilor de iarnăși, totodată, al celor dedicate nașterii lui Iisus Hristos.
Prorocul Maleahi l-a numit pe Ioan Botezătorul „ÃŽngerul Domnului”, pentru căavea să-I găteascăcalea (Mal. 3, 1), iar Mântuitorul recunoaște ca Ioan este „îngerul”de care a vorbit Maleahi (Matei, 11,10). De ce îl numim înger întrupat? Pentru căel a ajuns săpoarte în ființa săsemnele biruinței asupra păcatului originar. Astfel, el nu-și mai câștiga pâinea cu sudoarea frunții. Evanghelistul Marcu precizează: „Și Ioan era îmbrăcat în haina de păr de cămilă, avea cingătoare din piele împrejurul mijlocului și mânca lăcuste și miere sălbatică” (Marcu 1,6). Aceastăprezentare ne descoperămarele ascet din Ioan, care învinge în ființa săinclinațiile spre păcat și devine vrednic să-l vesteascălumii pe Hristos. De aceea nu-i întâmplător căeste reprezentat pe ușile împărătești ale altarelor ortodoxe, cu aripi de înger.
Misiunea Sfântului Ioan Botezătorul
Sfântul Ioan Botezătorul a avut menirea de a pregăti poporul pentru primirea lui Mesia și de a-L descoperi și a-L face cunoscut lui Israel. Evanghelistul Luca notează, cu o extremăprecizie, datăla care Ioan Botezătorul a început săpredice: „Înal cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe când Ponțiu Pilat era procuratorul Iudeii, Irod tetrarh al Galileii, Filip, fratele său, tetrarh al ținutului Trahonitidei, iar Lisanias tetrarh al Abilenei, în zilele arhiereilor Anna și Caiafa, a fost cuvântul lui Dumnezeu către Ioan, fiul lui Zaharia, în pustie” (Luca 3, 1-2).
Rolul Sfântului Ioan Botezătorul a fost acela de a trezi pe Israel din idolatrizarea Legii, de a naște în ei credința în Hristos. El își începe predica cu aceleași cuvinte ca și Mântuitorul: „Pocăiți-vă, căs-a apropiat ÃŽmpărăția cerurilor” (Mt. 3, 2). Le atrage atenția cănu este de ajuns săfaci parte din poporul ales de Dumnezeu pentru a primi mântuirea. Înacest sens le spune: „Dumnezeu poate și din pietrele acestea săridice fii lui Avraam” (Matei 3, 9; Luca 3, 8), descoperind cătoate neamurile sunt chemate la mântuire. Convertirea propovăduităde Ioan presupunea recunoașterea stării de păcat în care se aflăomenirea și înlăturarea certitudinilor oferite de doctrina fariseică. Actul care consfințește convertirea este „botezul lui Ioan”. Acest botez, numit și al pocăinței, nu dăruia iertarea păcatelor, dar presupunea căința pentru păcatele săvârșite și astfel, pregătea sufletul pentru primirea iertării. Misiunea principalăa Sfântului Ioan Botezătorul era săpunăînaintea ochilor minții realitatea păcatului și sătrezeascădorința de ispășire, urmând ca Mântuitorul care avea săvină, săle descopere celor convertiți calea pe care săo urmeze. Ca Ioan Botezătorul reușește săzguduie conștiințele, o arata Sfântul Evanghelist Luca când spune: ” poporul era în așteptare” (Luca 3, 5) și toți se întrebau dacănu cumva Ioan este Mesia. Pentru a înlătura orice ispităcare făcea posibilăconfuzia ca Ioan este Mesia cel așteptat, va spune: „Eu văbotez cu apa spre pocăință, dar Cel ce vine dupămine este mai puternic decât mine … Acesta văva boteza cu Duh Sfânt și cu foc” (Matei 3, 11). Și va încheia prin a spune: ” Cel care vine dupămine a fost înaintea mea, pentru cămai înainte de mine era” (Ioan 1, 15).
Moartea Sfântului Ioan Botezătorul
Din Evanghelie cunoaștem ca Irod, la un ospăț prilejuit de sărbătorirea zilei de naștere, a tăiat capul Sfântului Ioan Botezătorul, la cererea Irodiadei. Înacea vreme, Sfântul Ioan era întemnițat în castelul lui Irod de la Maherus. Ioan îl mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era soția fratelui său. Înura ei de moarte, Irodiada a sfătuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase și plăcuse oaspeților și îndeosebi lui Irod, săcearăde la acesta capul Botezătorului ca răsplată.
Moaștele Sfântului Ioan
Potrivit tradiției, Ioan a fost înmormântat în Samaria. Din relatările istoricilor Rufinus și Teodoret, aflăm ca mormântul său a fost profanat în timpul împăratului Iulian Apostatul, în anul 362. Astfel, o parte din moaște a fost arsă, iar cealaltăparte a fost dusăîn Ierusalim, apoi în Alexandria. La 27 mai 395, a fost așezatăîn biserica ce îi poartănumele. Despre capul sfântului nu se cunosc foarte multe lucruri. El a fost de trei ori pierdut și de trei ori aflat. Astăzi, capul sfântului se afla la Roma.
Semnificația numelui Ioan
Ioan este nume iudaic: „Iohanan” prescurtare din Iehohanan” și înseamnă”Dumnezeu s-a milostivit”. Foarte mulți romani poartănumele de Ion (forma neaoșa), Ioan, Ioana (fie ca atare, fie în diferite variante: Ionel, Nelu, Ionica, Nica, Ionuț, Onut, Ionela, Nela, Ionica, Oana s. m. a.), alcătuind cea mai bogatăfamilie onomasticăde la noi.
SĂƒrbătorile închinate Sfântului Ioan Botezătorul
Biserica a închinat lui Ioan șase sărbători: zămislirea lui (23 septembrie), nașterea (24 iunie), soborul lui (7 ianuarie), tăierea capului (29 august), prima și a doua aflare a capului lui (24 februarie) și a treia aflare a capului său (25 mai).
sursa Crestinortodox.ro