Domnule primar, avem soluția! Clarificări privind tema metroului de la Timișoara

Posted on Ian 14 2015 - 5:36pm by petre

Miercuri, biroul de presă al Primăriei Timișoara a dat publicității un comunicat intitulat ”CLARIFICARE
privind aşa-numita temă a „metroului” din Timişoară” prin care primarul Timișoarei vrea să lămurească, firește, povestea cu metroul.

Trecând peste introducerea nefericită (credem noi), prin care primarul apreciază că presa a relatat în ”general defectuos” chestiunea,  domnul Nicolae Robu explică că de fapt toată povestea cu metroul pleacă de la bunele sale intenții (de care nu ne îndoim niciun pic) de a scăpa orașul de calea ferată care străbate zona centrală, obstrucționând traficul și punând serioase piedici dezvoltării moderne a infrastructurii urbane.

Mulțumim pe această cale domnului primar pentru că urmărește rezolvarea acestei probleme, pe care ziarul Timișoara Știri o ridică de ani de zile. Anul trecut de exemplu, când domnul primar a difuzat pe rețelele sociale o listă cu mai multe probleme ale orașului, rugând timișorenii să stabilească o ordine a priorităților, noi am fost aceia care am completat sondajul primarului cu punctul privind scoaterea liniei ferate din oraș, chestiune votată apoi ca prioritară de mulți repondenți ai chestionarului primarului.

Revenind la metrou, primarul Nicolae Robu lămurește azi ceea ce ar fi trebuit presa să înțeleagă din declarațiile precedente și spune că privitor la problema liniilor ferate din Timișoara ar exista 3 soluții:

”Având în vedere 1 şi 2, eu (primarul Nicolae Robu n.n.), ţinând la Timişoara (!!!), consider că liniile de cale ferată trebuie să dispară din poziţia actuală. Sunt trei soluţii:
(i) ducerea liniilor de cale ferată în afara oraşului
(ii) ridicarea liniilor de cale ferată pe estacadă
(iii) ducerea liniilor de cale ferată în subteran”

Din păcate, toate cele trei soluții (dintre care primarul crede că ultima e cea potrivită) sunt scumpe.

Astfel că noi am identificat o a patra soluție, FOARTE SIMPLĂ ȘI FOARTE IEFTINĂ!

Care?

Romania_rail (721x519)

Linia ferată din oraș să fie pur si simplu desființată! Punct. Partea frumoasă a soluției noastre este că prin această metodă nu va fi afectată nicio relație feroviară care pleacă, ajunge sau tranzitează Timișoara. Cum așa? Simplu de tot. La fel ca în alte mari orașe europene, care au mai multe gări, nu e obligatoriu ca trenurile care ajung sau pleacă din oraș să treacă prin fiecare gară în parte, în cazul nostru prin Gara de Est și prin Gara de Nord.  (adică ce, dacă plec la București trebuie obligatoriu să o fac din Gara de Nord? Nu mă pot urca în tren și din cea de est? Și viceversa.)

 

Astfel, de exemplu, cele mai multe relații feroviare care leagă Timișoara au în orașul nostru punct de plecare sau punct terminus. Mai clar, trenurile care vin dinspre București (Craiova, Constanța) sau dinspre Ardeal (Deva, etc.) vor avea punct terminus la Gara de Est și vor pleca înapoi tot de acolo. Trenurile spre Arad, Oradea, Reșița, Jimbolia, cele pe relațiile internaționale (Serbia, Ungaria) vor pleca și vor avea punct terminus în Gara de Nord.

Rămân de rezolvat trenurile care tranzitează Timișoara, dar acelea sunt foarte puține (București – Belgrad, București – Budapesta, etc). Pentru acestea există o soluție la fel de simplă și GRATUITĂ: de la Lugoj, așa cum se poate vedea pe harta liniilor ferate existente deja (deci nu mai trebuie construcții suplimentare, exproprieri, studii de fezbilitate, etc.) trenurile vor ajunge în Gara de Nord din Timișoara prin Buziaș!

Partea frumoasă a acestei soluții GRATUITE  (pentru Timișoara și cu costuri minime pentru CFR) este că poate fi implementată în câteva luni, cu bunăvoința CFR-ul de a modifica planificarea mersului trenurilor.

În final, domnule primar, vreau să reiterez susținerea pe care redacția noastră vi-o acordă necondiționat (de nimic, contracte de publicitate, deplasări la Bruxelles, s.a.m.d.) în orice demers pe care îl faceți spre binele comunității din care, până la urmă, toți facem parte. Chiar și metroul e o soluție FOARTE UTILĂ pentru oraș, în condițiile în care, așa cum chiar dumneavoastră, domnule primar, ați spus-o, orașul și-o va permite.

Petre Irimuș

 

PS

Precizăm că linia ferată pe care circulă acum toate trenurile importante între Timișoara și Lugoj este o linie simplă, electrificată. Linia ferată dintre Timișoara și Lugoj via Buziaș, pe care noi propunem doar devierea a două-trei trenuri pe zi, e tot simplă, dar neelectrificată.

Dar și calea ferată Timișoara – Jimbolia pe care circulă trenurile internaţionale Bucuresti – Belgrad e neelectrificata. Şi ce? Există locomotive Diesel cu performanţe excelente, dovadă că în Europa există încă linii de mare viteze neelectrificate. Şi ce mai contează la cele 8-9 ore pe care le face „internaţionalul” Bucureşti – Budapesta, de exemplu, de la București până la Timişoara, câteva minute în plus sau în minus pe cei 60 de kilometri intre Lugoj şi Timişoara? În plus, nu se mai pierde timpul la tranzitarea cu viteză mică a Timisoarei între Pădurea Verde şi Gara de Nord.

Oricum, o linie ferată neelectrificată e mai bună decât una care, încă, nu există!

Adică cea subterană pe care Timișoara ar putea să o realizeze cândva. Așa că, până găsim bani, apoi după ce găsim bani, până construim (să nu uităm că la Timișoara un tunel de 100 de metri durează doi ani, cu finanțarea asigurată, așa că un metrou de 10 kilometri….) soluția eliminării liniei ferate între Gara de Nord și cea de Est și devierea traficului a două-trei trenuri doar prin Buziaș rezolvă probleme URIAȘE de trafic ale orașulu, până când se va putea mai bine.

E oricum mai ieftin şi mai rapid să modernizezi o cale ferată existenta deja decât să construiești una nouă, prin subteran sau la suprafaţă.

Comments

comments

About the Author