Procurorii Parchetului ICCJ au clasat dosarul privind accidentul rutier produs în 23 iunie 2013, în Muntenegru, în care au murit 19 persoane și alte 29 au fost rănite, stabilind cășoferul este de vină, întrucât a condus cu 80 km/h, o vitezămult mai mare decât cea permisăpe acel sector de drum.
„Procurori ai Secției de urmărire penalăși criminalisticădin cadrul Parchetului de pe lângăÃŽnalta Curte de Casație și Justiție au finalizat cercetările în cauza privind accidentul rutier produs la data de 23.06.2013, în Muntenegru, soldat cu decesul a 19 persoane (printre care și șoferul, n.r.) și rănirea altor 29 și au dispus clasarea cauzei, în temeiul disp. art. 315 rap. la art. 16 lit. a, b, e și f din Noul Cod de procedurăpenală”, se aratăîntr-un comunicat de presăde marți al Ministerului Public.
Astfel, pe baza probatoriului administrat în cauzăs-a stabilit căaccidentul rutier s-a produs ca urmare a neglijenței în trafic a șoferului autocarului, care se deplasa pe drumul principal dinspre Kolasin în direcția Podgorica cu o vitezăde 80 kilometri pe oră, mult mai mare decât cea permisăpe acel sector de drum, „neadaptând viteza de deplasare a autocarului la limitele impuse prin semnele de circulație, la banda marcatăpe șosea, la starea suprafeței acesteia, șoseaua fiind umedăși alunecoasă”.
„Aceste împrejurări au condus la destabilizarea intensăa autocarului, la pierderea echilibrului și răsturnarea lui, urmatăde coliziunea cu trotuarul podului și gardul metalic al acestuia și, ulterior, căderea în prăpastia care duce la râul Moraca”, a precizat sursa citată.
Potrivit procurorilor, procesul verbal de autopsie emis de Departamentul de MedicinăLegalădin Podgorica a concluzionat cămoartea șoferului Ciobanu George a fost violentă, ca urmare a „distrugerii centrilor nervoși vitali, din cauza fracturilor osoase craniene și a hemoragiei interne, răni cauzate de forța mecanică, în momentul decesului neexistând stare de alcoolemie”.
De asemenea, prin nota de serviciu din 20 septembrie 2013, emisăde Parchetul de pe lângăTribunalul Bjelo Polje, se menționeazăfaptul că, „deoarece șoferul autobuzului Ciobanu George a decedat în accidentul de circulație în cauză, nu existătemei pentru derularea procedurii penale”.
Având în vedere căîmprejurările producerii accidentului și stabilirea persoanei vinovate și a culpei acestuia au făcut obiectul unei cercetări penale finalizate cu o soluție de neurmărire dispusăde autoritățile judiciare din Muntenegru, s-a constatat călipsește o condiție prevăzutăde lege necesarăpentru punerea în mișcare a acțiunii penale, „motiv pentru care s-a dispus clasarea cauzei privind pe Ciobanu George sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpăîn formăcalificatăprevăzutăde art.178 alin.1, 2 și 5 din vechiul Cod penal”, a precizat sursa citată.
Totodată, din probatoriul administrat în cauză, respectiv procesul verbal de cercetare din 12 decembrie 2012 al Inspectoratului Teritorial de Muncă, s-a stabilit faptul că, întrucât cauza producerii accidentului de circulație din 23 iunie 2013 a fost nerespectarea de către șoferul George Ciobanu a vitezei maxime permise pe porțiunea respectivăde drum, în condițiile unui carosabil umed, au fost încălcate prevederile articolului 22 din Legea securității și sănătății în muncănr.319/2006.
Urmare a acestui lucru, având în vedere împrejurările și cauzele producerii evenimentului, în conformitate cu reglementările legislației în vigoare privind securitatea și sănătatea în muncă, Inspectoratul Teritorial de Muncăa încadrat evenimentul la accident de muncăcolectiv de circulație. Astfel, s-a declarat căGeorge Ciobanu și M.M. au suferit un accident de muncămortal, iar M.D. a fost victima unui accident de muncăcu incapacitate temporarăde muncă.
Înurma celor constate de către Inspectoratul Teritorial de Muncă, s-a dispus clasarea cauzei și fațăde reprezentanții firmei transportatoare – Gregory Tour Serv, pentru săvârșirea infracțiunii prevăzutăde articolul 349 din noul Cod penal, având corespondent în articolul 37 din Legea 319/2006, abrogat prin Legea 187/2012 de punere în aplicare a Codului penal, deoarece fapta nu este prevăzutăde legea penală.
Totodată, din verificările efectuate s-a constatat faptul cășoferul George Ciobanu avea un aviz medical obținut în 23 octombrie 2012 și un aviz psihologic obținut 2 octombrie 2012, documente medicale aflate la angajatorul SC A.E. SRL.
Înceea ce privește relațiile comerciale între firmele implicate, în urma verificărilor efectuate s-a constatat cărelațiile comerciale dintre agenția de turism Gregory Tour Holiday și firma de transport Gregory Tour Serv pe de o parte, și SC G.T.S. SRL și SC M.C. SRL, pe de altăparte, sunt înregistrate în evidențele celor douăsocietăți, neevidențiindu-se încălcări ale dispozițiilor legale, astfel încât în cauzăs-a dispus clasarea sub aspectul săvârșirii infracțiunii prevăzutăde articolul 9 litera a) din Legea 241/2005, deoarece fapta nu existăîn materialitatea sa, a mai arătat Parchetul instanței supreme.