Adevărul despre FACEBOOK și termenii care au schimbat modalitatea de a vorbi

Posted on feb. 3 2014 - 5:37pm by petre

Platforma de socializare Facebook a schimbat, în cei zece ani de la lansare, felul oamenilor de a comunica și a introdus o serie de termeni în limbajul vieții moderne, multora dintre aceștia, între care „perete”, „etichetare”, „ciupește” și „statut”, fiindu-le modificat sensul.

Facebook, consideratăîn momentul de fațăcea mai importantărețea de socializare din lume, împlinește marți zece ani de la lansare, o vârstăa maturității, dar totuși un moment dificil pentru acest site care se luptăsăîși păstreze utilizatorii tineri, informeazăCNN.

Demografie

Facebook are 1,23 de miliarde de utilizatori activi pe lună, aproape cât populația Indiei, cea de-a doua cea mai populatățarădin lume dupăChina. Dintre aceștia, 76,8% se conecteazăpe Facebook de pe un dispozitiv mobil, precum un smartphone, și 61,5% se conecteazăla rețeaua de socializare în fiecare zi (sursa: Facebook).

ÎnSUA, cea mai reprezentativăcategorie de vârstăde utilizatori de pe Facebook (31,1%) este cea a persoanelor între 35 și 54 de ani. Urmeazăpersoanele cu vârsta de 25-34 de ani (24,4%), cele de 18-24 de ani (23,3%), peste 55 de ani (15,6%) și cele cu vârsta între 13-17 ani (5,4%), potrivit unui studiu recent al agenției digitale iStrategyLabs. Conform aceluiași studiu, numărul adolescenților care au cont pe rețeaua de socializare Facebook a scăzut cu 3 milioane fațăde anul 2011.

Geografie

Cei mai mulți utilizatori ai rețelei de socializare Facebook sunt din SUA (146,8 milioane la sfârșitul lui 2013). Înacest clasament urmeazăutilizatorii din India (84,9 milioane), Brazilia (61,2 milioane) și din Indonezia (60,5 milioane), potrivit societății de cercetare eMarketer. Potrivit altor estimări, Facebook ar avea 180 de milioane de utilizatori din SUA.

În2013, rețeaua Facebook a fost utilizatăde 46,6% din populația Americii de Nord, 35,7% din cea a Europei Occidentale, 29,9% din cea a Americii de Sud, 24,9% din cea a Europei Centrale și de Est, 11% din cea a Orientului Mijlociu și de 7,1% din cea a regiunii Asia-Pacific (conform aceluiași studiu al eMarketer).

Financiar

Facebook a înregistat în 2013 un profit net de 1,5 miliarde de dolari, la o cifrăde afaceri de 7,9 miliarde de dolari, banii provenind în special din sumele atrase din publicitate (potrivit informațiilor furnizate de rețeaua de socializare).

Rețeaua de socializare și-a adjudecat anul trecut 5,7% din piața mondialăa publicității online. De asemenea, Facebook a atras 18,44% din piața de publicitate prin dispozitive mobile, la nivel mondial. Înambele cazuri, Facebook se situeazăpe poziția a doua, dupăcompania Google (sursa: eMarketer).

Pe de altăparte, Facebook avea 6.337 de angajați în decembrie. Potrivit mai multor studii, compania Facebook și aplicațiile conexe rețelei de socializare ar fi creat și mai multe locuri de muncă.

Personalități și distincții

Cele mai populare pagini de pe rețeaua de socializare sunt cea a aplicației mobile „Facebook for every phone” (381 de milioane de fani) și compania Facebook însăși (111 milioane de fani). Cântăreața Rihanna se situeazăpe locul al treilea în acest top al popularității pe Facebook (85 de milioane de fani), fiind urmatăpe poziția a patra de rapperul Eminem (81 de milioane) și de cântăreața Shakira (80,7 milioane). (sursa: socialbakers.com).

Pe de altăparte, Facebook a creat numeroși miliardari, începând cu directorul general și cofondatorul Mark Zuckerberg și cu ceilalți cofondatori ai rețelei, Dustin Moskovitz și Eduardo Saverin. Directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, în vârstăde 29 de ani, are o avere estimatăla 19 miliarde de dolari.

Din acest club al miliardarilor face parte și primul președinte al companiei Facebook, Sean Parker, dar și directorul operațional al rețelei de socializare, Sheryl Sandberg.

Pe de altăparte, filmul „Rețeaua de socializare/ The Social Network”, în regia lui David Fincher, despre originile controversate ale Facebook, a triumfat la ediția din 2011 a galei Globurilor de Aur (câștigând trofeele pentru cel mai bun lungmetraj, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu și cea mai bunăcoloanăsonoră), dar a fost marele perdant al Oscarurilor din același an.

Deși fusese nominalizat la opt categorii la gala premiilor Academiei de film americane din 2011, „The Social Network” a primit doar trei trofee (pentru cel mai bun scenariu adaptat, pentru cel mai bun montaj și pentru cea mai bunăcoloanăsonoră).

 

Pânăla apariția Facebook, nimeni nu folosea cuvântul „prieten” (friend) ca verb („to friend” este folosit de vorbitorii de limbăenglezăcu sensul de „a se împrieteni”). Acum, nu este nimic ieșit din comun ca utilizatorii platformei săroage pe cineva săîși spunănumele pe litere pentru a se împrieteni pe Facebook. Pe de altăparte, toatălumea vrea săfie popular. De aceea, unii utilizatori adună”prietenii” ca pe jetoanele de poker, cu toate cănu îi cunosc sau poate sunt cunoștințe foarte îndepărtate cu aceștia. Nimeni nu are în realitate 583 de „prieteni”. „Prietenul” Facebookului a fost înaintașul „followerului” de pe Twitter, de aceea utilizatorii acestor platforme seamănăde cele mai multe ori cu membrii unui adevărat cult.

Totodată, s-ar putea spune că”Facebook a dat, Facebook a luat”. Așa se face căutilizatorii care s-au săturat de opiniile politice ale unui „prieten” pot foarte ușor săse „des-prietenească” (unfriend). Prin opțiunea „des-prietenire”, Facebook a creat o nouă”scurtătură” pentru a renunța la o prietenie sau la o cunoștință. Este mult mai ușor săse spună”Mădes-prietenesc de Bob” decât „Nu voi mai fi prieten cu Bob pentru cămăenerveazăcontemplarea lui zilnică”. „Des-prietenirea” de cineva este consideratăun pas mult mai drastic decât blocarea unui utilizator sau reducerea numărului articolelor publicate de acesta. Termenul a fost adăugat în argoul profesional de New Oxford English Dictionary, care a desemnat „unfriend” ca fiind cuvântul anului 2009.

De asemenea, în urmăcu câțiva ani, „statut” era o modalitate de a măsura rangul profesional sau social al unei persoane. Apoi, Facebook a început săle cearăutilizatorilor săîși publice „updates/ noi informații” privind activitatea lor și, dintr-o dată, „updatarea statusului” (actualizarea stării) a însemnat mai mult decât schimbarea domiciliului într-un cartier mai bun.

Una dintre cele mai aprinse dezbateri pe Facebook a fost introducerea butonului „îmi place” (like), care a apărut în 2009 și, curând, a fost preluat de diferite site-uri. Deodată, utilizatorii puteau aproba actualizările, glumele și pozele altor utilizatori cu copiii lor, pisicile și câini etc. Astfel, nu a durat mult pânăcând utilizatorii au cerut introducerea comenzii „nu îmi place” (disike). De asemenea, Instagram, Pinterest și alte rețele de socializare au adoptat modelul comenzii „îmi place”, deși au ales săapeleze la un model în formăde inimă. Toate acestea au condus la folosirea expresiei „i-am dat like”, în timp ce utilizatorii au început săstrângă”like-uri” ca o metodăde măsurare a popularității și angajamentului.

Ciudatul „ciupește” (poke) a fost unul dintre elementele pe care Facebook le-a folosit în perioada sa timpurie. Nimeni nu a știut cu exactitate care este sensul lui, chiar și Mark Zuckerberg spunând la un moment dat: „Am crezut căva fi cool săexiste un element fărăun specific anume”. Unii au înțeles acest „ciupește” ca pe o invitație la un flirt online sau chiar la o întâlnire în lumea „nevirtuală”. Înmod uimitor, „ghiontul” este încăactiv pe Facebook, dar este folosit mai mult în mod ironic.

„A distribui” (share) pare un cuvânt mai folosit în anii de școală, atunci când materialul didactic nu era suficient. Apoi, apare Facebook, și toatălumea – nu doar cei generoși – devin „distribuitori”. Comenzile de „distribuire” au apărut pe toate site-urile. „Share This. Tweet This! Pin This! Snap This!”.

De-a lungul anilor, Facebook a încurajat „vizitatorii” profilului unui prieten săîi scrie acestuia pe „perete” (wall). Ideea „peretelui” a fost consideratăciudatăîn acel moment când alte rețele de socializare doar promovau anumite pagini. În2011, Facebook a înlocuit „peretele” cu actuala formănumită”cronologie” (timeline), care afișeazăactualizările în ordine cronologică.

Răspunsul ambiguu „Este complicat” (it’s complicated) la întrebarea „Care este situația ta amoroasă?” se poate aplica aproximativ tuturor persoanelor romantice care nu sunt nici singure, dar nici căsătorite, aceastăsintagmăstârnind și interesul multor utilizatori. Nu trebuie uitat cuvântul „etichetare” (tag), care ar putea deveni următorul „ciupește”.

 

Sursa: Diana Parvulescu, Mediafax

Comments

comments

About the Author